fredag 29 november 2013

Bilsafari

Vad var det där? Ni vet, den där färgen och/eller formen som man mer anar än ser, i ögonvrån. Något gör att man hajar till. Något från designhuset Farina kanske?

Nu är det tyvärr väldigt sällan som jag vänder och åker tillbaka för att kolla om jag verkligen såg något.
Förra helgen hade jag åkt förbi tillräckligt många gånger utan att stanna, så jag tog mig tid och krånglade mig fram på vägar som knappt de infödda kan navigera på.

Visst var det en Farina-design som jag hade skymtat i förbifarten, en Princess Vanden Plas. Att den saknar fenor betyder att det är en sen "4 litre" -modell med en rak sexa helt i aluminium  från RollsRoyce, på runt 170 hkr. En trevlig och ovanlig bil, som tyvärr var mycket rostig. 
En Mercedes "fläsk-klasse" höll britten sällskap och lite längre bort ännu en Mercedes under presenning. Någon slags "Dallas-moppe" för oss som är mindre bra på Mercedes sifferbeteckningar.

På vägen fram till Vanden Plasen passerade jag en Mercury Cougar kabriolett och en Opel coupé på en gård, och lite längre bort på en annan gata skymtade jag en -62 Chrysler, en tidig 60-tals Ford F100 och något oidentifierat under en presenning. Man undrar ju vad som står i tältet när de andra står parkerade direkt på gräset…
Ännu en liten avstickare avslöjade en gammal 1953 eller -54 Ford med plexiglastak. Inte riktigt original på en 4-dörrars, men icke desto mindre ett kreativt tilltag…

Det finns massor av roliga saker att upptäcka där ute bara man höjer blicken och tar sig lite tid till att "åka på safari".

Trevlig helg.








Inga kommentarer:

Skicka en kommentar