fredag 8 november 2013

Den är ju som ny!

Under den gångna veckan har jag städat lite i garaget. Bland annat så flyttade jag på en grill till en Vauxhall. Den fick mig att fundera över hur olika folks preferenser är.

Första gången någon sa att min A-Ford var "som ny" trodde jag att vederbörande drev med mig, men det tycks vara vedertaget att den är riktigt fin; så kanske är det helt enkelt så att folk förväntar sig att en "veteranbil" ska vara i fint skick.

Min kompis Anders ringde för några år sen på en annons om en Cortina mkI. Den skulle vara rätt fin enligt dåvarande ägaren. "Hur mycket rost är det på den"? sa Anders. "Som en femkrona" sa säljaren. –Jahaja, en Cortina med rost som en femkrona. Knappast. Det vet vi ju hur det brukar vara med den saken. Några dagar senare hade Anders ett ärende i säljarens trakter och bestämde sig för att ändå titta på bilen. Det var bara det att Anders inte kunde finna någon rost alls på den. –Jodå, sa säljaren, där! Och så pekade han på en prick i lacken. "Om man trycker med en skruvmejsel där blir det hål, och om du ska laga det får du kapa ur en bit stor som en femkrona". 
Anders köpte bilen.

Å andra sidan träffade jag en gammal bekant på en bilträff för några år sedan. –Håller du fortfarande på med bilar frågade jag. Jodå, det gjorde han, och han berättade att han åkte i sin gamla Fen-Merca som han hade renoverat till nyskick. Nu skulle den snart publiceras i Bilsport för så fin var den faktiskt. Kul, tyckte jag för jag hade inte förväntat mig att den killen skulle bli seriös originalrenoverare i vuxen ålder. 
Till slut hittade jag bilen och kunde konstatera att, visst var det samma gamla raggar-Merca, men med en ny, ganska dålig garage-lack. Nyskick är visst ett ganska vitt begrepp.

Och hur var det då med den där grillen. Den var ett blocket-fynd. Den låg i bakgrunden på en dålig bild från en garage-städning. Priset var bara ett par hundralappar. "Det viktigaste är att plastbitarna är raka och oskadade sa jag". Jodå grillen är faktiskt i nyskick sa säljaren. Nåja, rättade han sig, den behöver kanske putsas lite, men sen blir den i nyskick. –Inget att fundera på alltså. Jag slog till.
Lite tråkigt var det väl att den blev skickad i en alldeles för stor kartong så att priset efter frakt och postförskott hamnade på norra sidan av sexhundra spänn, men det är ju ändå en grill i nyskick värd.

Nu är det väl ganska uppenbart att den säljaren har lite lägre ställda krav än vad jag har, men att kalla en grill som någon klippt i med en plåtsax för "nyskick" var väl att ta i. Dessutom var plastbitarna både kapade och trasiga. Inte mitt bästa blocket-fynd alltså. Bättre gick det för mig på Tradera, men det är en annan historia.

Trevlig helg på er!


Överst: En sönderklippt Vauxhallgrill i "nyskick". Under en likadan, väl använd grill i mycket bättre skick. 
Jag visar bilden i svart-vitt eftersom grillen helt enkelt är för anskrämlig att visa i färg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar