Amazon -67

For other languages than Swedish: Look for this li'l bugger somewhere on the right side of the page. And don't clic on the one below, it's only an image. (Might not work on all devices). 



Full stopp.

Jahaja… När Storebror får tid över så får Lillebror fullt upp med jobb. Ett angenämt problem, i och för sig, men Amazonen är nu återbördad till sin plats hemma hos Storebror, under taket bakom ladan, på obestämd tid. Vi återkommer.

                                           



Sakta men säkert.

"Du måste ta ut din övertid innan årsskiftet", lät personalavdelningen meddela. "Du har 110 timmar för mycket på ditt konto". Hmmm… undrar vad man ska göra med 110 timmar oplanerad fritid… Storebror lyfte luren och beställde delar.

Det var mitt i November och jag var på väg ut genom dörren på jobbet. Delarna låg hos posten och garagekläderna hade jag i väskan. Här skulle mekas Amazon. Vem vet? Kanske kunde den till och med vara körbar till våren? 
Min nya chef ropade in mig till sitt rum och deklamerade att "Du får inte vara ledig". Punkt slut. Även om jag hade ett skriftligt avtal med den tidigare chefen så gällde det tydligen inte längre för, som hon sa: "Nu är det jag som bestämmer". Jahaja. Det var inte riktigt läge att stöta sig med den nya chefen, så jag lommade tillbaka in till mitt kontor och ringde lillebror och avstyrde hela projektet. Faktiskt fick jag inte ens vara ledig i mellandagarna som även det var avtalat tidigare, men i gengäld fick jag väldigt mycket fritid då samma chef sade upp mig "på grund av arbetsbrist", som det heter. Två dagar innan julafton. –God Jul liksom. Snacka om att man känner sig som bilen som får gå med gammal kamrem och utan oljebyte så länge som den är besiktigad.

Planen är nu att Storebror och Lillebror ska hjälpas åt i verkstaden. Storebror ska bara skriva några cv'n först. (Han är Grafisk designer/Grafonom/Produktfototgraf om ni undrar. Så där, nu fick jag det sagt också).

Lillebror har inte legat på latsidan och han har bytt ut hela golvplåten på höger sida fram. Balken på undersidan är också utbytt. En så'n kostar bara 185 spänn att köpa så det finns egentligen ingen anledning att göra en egen, om man inte tycker att det är kul förstås. "Kickplåten" längst ner/framför a-stolpen är även den lagad och satt på plats. Han har även lagat vänster bakre innerskärm; i alla fall den delen som man kommer åt inifrån kupén. Allt har sedan lackerats med billack för estetikens, och hållbarhetens skull.

Så där. Nu kan passagerare nå sin destination utan att nöta ut skosulorna.

Snyggt, blankt och hållbart även under.



Torpedlpåten kostar bara 300 pix hos Motoroldies, men vi lagade våran.

Det bakre vänstra hjulhuset. Svetsat, kittat och lackat. Det syns nästan inte att detta har blivit lagat. Lillebror är händig med verktygen. 



tisdag 24 januari 2017

Färg!

Rostigt främre golv kan lagas utifrån innan kickplåten svetsas tillbaka.
Innertaket skyddas av ett tält av byggplast, uppspänt av just tältpinnarna
från barnens lektält.
Karosserikitt som använts lika slarvigt som på Torslanda 1967.

Plåtrent. Småbulor utknackade. Någon enstaka passbit isvetsad.
Uppe vid huvens infästning var det rost som inte täcktes av den
lagningsbit vi svetsat fast.

På tal om framskärmsinfästningen så blev den fastpunktad och
avtagen igen fem gånger. Hamnar den lite fel så hamnar framskärmen
för högt, för lågt, för långt fram (stor springa mot dörren), eller
för långt bak. (Lackskav i dörrens kant). Orginalfolk ser sånt på långt håll,
och vi vill helst inte att det ska synas att den är lagad.
Etsande grundfärg med "surfacer" grå grundfärg ovanpå, Så kallad slipgrund.
Detta gjordes två gånger för att få bort små ojämnheter som inte tidigare syntes.
Färgen är en thinnerbaserad billack som vi handlar på billackering.eu.
Lack:Först lades ett tunnt dimmlager, vars syfte är att fästa mot underlaget. När det har fått en minut så lades resten. Självklart blev det damm i färgen eftersom allting runtom är skitigt, men ingenting maskerades. Istället tog vi en liten Touch Up-spruta som har en mindre sprutbild än en fullstor billackarfärgspruta. På 2Kg's tryck på kompressorn och färgen aningen tunnare blev sprutdimman minimal. För att göra i ordning hela motorutrymmet måste motorn ur. Det vill vi slippa just nu. Vi tycker att vi har tillräckligt med jobb framför oss om vi ska kunna rädda den här mojängen! Flera bilder kommer.


Volvo Körsbärsröd 46 när den är som bäst.





lördag 17 december 2016



Nytt och fint


Lillebror har inte legat på latsidan. Nu sitter det en ny skärminfästning på höger sida fram och läget ser plötsligt mer hoppfullt ut! En skvätt röd färg har även inhandlats och om vi händelsevis skulle få upp temperaturen till tvåsiffrigt i garaget kommer vi att lägga på ett lager tvåkomponents epoxi som grundfärg och sedan lite originalrött på det. Nu väntar julen runt hörnet och vi har fullt upp med att stjäla julgranar och andra fina jultraditioner. God Jul alla våra trogna följare!


LIllebrors bästa garagetips denna vecka: Man har aldrig för många vinkelslipar och borrmaskiner. Här en kvintett med kapskiva, två olika slipskivor, stålborste och slipstift. Man spar mycket tid genom att slippa byta verktyg hela tiden. Se upp med trasslande sladdar bara!

Flytt!



Vi har flyttat alla inlägg om Amazonprojektet till en egen flik. Här (du är på rätt ställe) kommer alla uppdateringar att publiceras i fortsättningen.



lördag 3 december 2016

Amazonen: små framsteg

Som en snabb resumé: Bröderna Lillebror och Storebror har ett gemensamt projekt där Storebrors Amazon lagas upp till någon form av vardagsveteran. Den är sämre än vad man normalt sett räddar, men det som gör den speciell är att den aldrig varit ungomsägd eller modifierad. Mekaniken är orörd och den är generellt väldigt ärlig. Äldre lagningar är det sämsta på bilen på grund av att varken reparatören eller ägaren gjort något rostskydd av dessa delar. Amatörmässigt. Dessa delar har snabbt förfallit igen.

I tidigare inlägg har vi gått igenom hur bilen har väckts från ett längre stillestånd och kopplingshydraulik och bromsar reparerats. Vi har haft problem med bensinpumpen, som nu visat sig mest handla om sediment i tanken som släppt och pumpats ut. Efter några bensinfilterbyten är soppan nu genomskinlig och bilen kan starta och köra för egen maskin. Iallafall kortare sträckor.

 Projektet har stått stilla över sommaren på grund av andra arbeten. Nu går det framåt bara när det finns ledig kapacitet, men det händer som regel något varje vecka.
Bilen är lika illa däran som vi trodde. Minst. Det finns ingen ekonomisk anledning att rädda en Amazon 121 som är så här dålig. Men vi tar lite i taget. Bilen räddades från skroten i sista minuten, och om den blir frisk så blir det en härlig historia. Häng med!

Höger fram. Skärminfästningen faller isär vid beröring.
Den var tydligen tillverkad av kex. Och jag som undviker gluten!

Tidigare svetsare har bara punktat fast ekonomiplåten
så den var lätt att ta bort iallafall. I den mån vädret och den egna hälsan
tillåter så kapas det mesta bort utomhus. Det dammar riktigt mycket.

Sen är det bara att kapa bort tills man hittar något av metall.

Under baksätet fanns en annan gammal lappning som åkte bort nu.
Detta hål är redan svetsat nu och bilder kommer när svetsarna är tillsnyggade.

Vänster bak. Hela hjulhuset har nästan lyckats befria sig från bilen.
Värre än vad bilden visar.

Också V.B. Bakåt mot reservhjulsbaljan.
,,,eller det som är kvar av den.

Detta är den passform vi strävar efter. Kant i kant och stiligt ska det bli.
Annars tröttnar man själv snabbt.

Sådär. Nu blir det riktig billack och rostskydd på det där
så är vi klara med just den delen iallafall.

En liten lagning i bagagerummet bara för att ge bilen lite bärande struktur
så att den inte tappar formen medan vi håller på. Denna lagning hoppas
vi kan bli så bra att ingen lägger märke till den sedan.
Biten som har svetsats i hjulhuset har efterbearbetats med plåthammare
och mothåll för att ligga exakt i linje med resten. Golvbiten ser lite knölig
ut för att den har fästs mot balken under. Viktiga detaljer.
Läget just nu. Lätt att hålla sig för skratt.
Nu ska skärminfästningen med sin balk på plats innan jag (Lillebror) törs kapa mera.

torsdag 2 juni 2016


Rost…

Hmmm... rostångest. Dagens inspektion var ingen höjdare. Faktiskt är bilen precis så illa däran som vi förväntat oss.

Domkraftens frihetslängtan var för stor –Den försökte fly
genom bilens bagagerumsgolv.

I bagagerummets vänstersida är det mest hål.
Man har sett skogsvrak som varit bättre.


Gränsöverskridande lagning vänster bakhjul under baksätet.
Lagningsbiten, som nästan följer bilens form, verkar vara
svetsad av en berusad chimpans.
Notera hur hjulhuset i övrigt skilt sig från resten av bilen...
Bakre golv. Vänster sida.
Vänster sida verkar ha fått ta det mesta vägsaltet.



Stolarna monterades ur nu för denna inspektionsrunda. Därför festade vi till det med att byta sätenas gummiremmar innan stolarna ställdes i förrådet. Gummiremmarna är enkla att byta och gör underverk för känslan i stolarna. Nya remmar räddar även stolsdynorna som annars blir hårdare skavda mot underredet.

De nya ser mera textila ut än originalen.
Man sparar hållarna av fjäderstål och trär in dem i de nya remmarna.
Sedan är det bara att sätta ståltrådarna på rätt plats.
Jag tar bara bort en bit i taget av den gamla remmen. På så sätt
kan jag se exakt hur originalet satt monterad. På slutet spänner
man efter hela remmen, annars får man inte ihop det på slutet.
Färdigt! Stolen har en plåtkant med tillhörande klämlist.
Klämlisten måste sitta på sin plats, annars skaver man sönder
klädseln på dynan.

fredag 20 maj 2016


Herr Krösus inspekterar

Storebror säger: 
Jag har varit bortrest och har även haft fullt upp på jobbet under den senaste tiden, så när jag äntligen dyker upp hos Lillebror har det hänt saker och jag känner mig som nå'n slags krösus som kommer på inspektionsrunda. 

Hmm, sa lillebror "Bakbromsarna och höger fram funkar fortfarande efter 12 års stillestånd, ska vi ta isär dem och kolla vad det är för fel som gör att det fungerar"? 
–Nää, vi petar inte på saker som fungerar. I alla fall inte i detta skede. Nu gläder vi oss åt att bilen kan flyttas för egen maskin, eller kan den det? I det förra blogginlägget stannade den ju och ville inte starta igen. Vi monterade en extern tank och körde in den i garaget den kvällen. När bilen sen kom ut i ljuset kunde vi se det troliga felet. Det nya soppafiltret som Lillebror hade satt dit var helt igensatt av brun gegga. Nu ska vi byta filter innan vi gör något mer.


"Kolla! Jag kan slanga bensin med näsan"!
Prova inte detta hemma. Lillebror är proffs på garage-trix.


Bensintank och -pump på samma gång! Det låter high tech, men är ju bara en gammal flaska och en bit ståltråd.


Tankeli-tank.


Kolla så många snygga, nya bromsgrejor som sitter under bilen. Nu är det bara resten kvar. Utställning på Elmia i påsk?


En glad överraskning var att Lillebror hade blästrat av och lackerat batterihållaren. "Äh, jag behövde något blankt att fästa blicken på, din bil är ju sop-slut" var förklaringen…


Rostig är den ju, min bil, men samtidigt är den ganska orörd, och man blir ju glad när man hittar den lilla lappen inuti säkringsdosan.


Garagekatten Paxton tyckte att Amazonen fick på tok för mycket uppmärksamhet.


Jo, just ja. Det där som jag skrev om att slanga bensin med näsan var bara ljug. Han nös, och bilden såg rolig ut helt enkelt. För övrigt är allt på bloggen sant.
Nästan.


torsdag 12 maj 2016


Volvo Amazon och det dåliga flödet

Jag och treåringen hoppade glatt in i Amazonen. Bilar skulle flyttas, och eftersom den röda var fixad så var det bara att vrida på nyckeln....eller var det? Den rengjorda bensinpumpens ventiler var för slitna, bensinen hade runnit tillbaka till tanken igen.

På med droppflaskan igen. Hängande i en ståltråd under huven för att få duktigt fall mot förgasaren. Den levererade färsk bensin till förgasaren och nu gick bilen bra igen...efter en stund. Det senaste trasslet var att den bara gick på tre cylindrar. Detta avhjälptes genom att känna på grenröret. Ett avgasutlopp var inte lika varmt som de andra. Tändstiftet togs ur och ett annat begagnat skruvades in som en del av felsökningen. Nu gick den på alla burkar igen. Soppapumpens flöde hade jag riktat ned i en plastflaska, men det var inget vidare tryck. En liter vätska tog flera minuter. "Nåja, det räcker för en provtur", tänkte Herr Positiv och kopplade loss droppflaskan och gav förgasaren slangen från pumpen så som det ska vara. Skuttade vigt in bakom ratten. Utan barn denna gång, då självaste celldelningen för länge sedan tröttnat och gått till sängs.

Bilen kördes tre hus bort efter gatan. Där bor nämligen en annan biltok som håller koll efter vägen. Kärran vändes och kördes tillbaka. Knuffades sista biten då pumpen helt lagt av. Det mest uppenbara kollades först. Hur kunnig man än är så kollar man om det finns bensin i tanken. Jag fyllde på för att veta säkert. Tillbaka med droppflaskan så bilen kunde starta. Det kom ändå ingen bensin från bensinpumpen. Ridå. Nu blir det att köpa en renoveringssats till pumpen eller köpa en helt ny pump. Jag är mest sugen på det sista.

I övrigt har det inte skruvats med Amazonen denna vecka. Två andra bilar har varit hos bilprovningen. Den ena är en bruksbil i form av en Volvo V40. Den fick nedslag på brustna bakfjädrar. Den andra är en Saab V4 -71. Aningen vässad. Stått stilla i tre år och behöver få röra på sig. Även den fick nedslag och ska på återsyn. Där var det en bakbroms som inte hängde med riktigt. En enkel rutinhistoria alltså. Under tiden som jag pysslar om mina egna små plåtpolare så beställer brorsan något i pumpväg. Sen är vi igång igen.
Glad Fredag på er!

fredag 6 maj 2016


Volvo Amazon och en strejkande bensinpump

Det var tolv år sedan, men nu kunde Amazonen röra sig för egen maskin igen. Både koppling och broms var i funktion, här skulle det bli åka av. Eller skulle det? Nu startade den rackaren inte längre.
Brorsan var inte till någon hjälp, han var på fel sida av planeten, sippandes en grön drink som vanligt.



Mycket riktigt en grön drink i handen, eller är det kanske en sallad?


Bromsoket som orsakat så många timmars arbete sattes samman med nya bultar och givetvis nya låsbrickor, ni vet de där som man böjer till på slutet så att skruvarna inte kan röra sig. På bilden har de ännu inte säkrats.

Här syns en slang som sattes på luftningsnippeln för att (i möjligaste mån) undvika sull.

Nu var det istället soppapumpen som strejkade. Varför det, den funkade ju tidigare?

Jo för att smutsen nu har fuktats upp med färsk bensin och börjat röra på sig.

Tjockt med seg smet.

Locket fick varsam blästring.
Dels blev baksidan då ren. Utsidan blev snygg, men jag
ville inte blästra bort dess ytbehandling, bara få bort ytrosten.

Resten av pumpen hivades ned i ett avfettningsbad i en
gammal vattenkokare. Här är det low-cost och low-tech.
Packningen kan man beställa.
Annars finns det packningspapper på Biltema.
Då får man sin packning på femton minuter.


Den yttre kanten klipptes med sax.
Den inre tog jag med skalpell. Tur man har haft
lite olika yrken.
Passar som en fuktig smäck på ett krulligt huvud.




Sen fick bilen en droppflaska till förgasaren så att den själv kunde pumpa ur sin gamla sunkiga bensin.
Sju liter fanns i tanken. De gick rätt ned i plastdunken på bilden.
Det nya bensinfilter vi satte på bilen i början har redan börjat fånga upp läbbiga partiklar. Snart dags att byta igen.
I skrivande stund är bilen i funktion igen. Härnäst blir det...ja vad blir det egentligen. Brorsan hallå?

fredag 29 april 2016


Volvo Amazon 121 och en felvaggad medhjälpare

Helvetestrollet
Först fick man känslan av att Motoroldies sänt oss ett troll som en slags gimmick. En present till extra mysiga kunder. Men icke. Nu är det tydligt att de bara ville posta iväg trollhelvetet så långt bort som möjligt.
Det har varit en tung vecka.
 Inte jättemycket har blivit gjort, men det vi lyckats med har varit viktiga grejer. Bra för själengrejer.

–Stanna kvar här, jag vill snacka med dig!
Men trollet sprang för att dyka upp en stund senare i en
sortimentlåda för o-ringar. Vet ni hur lång tid det tar att
sortera 300 o-ringar?
Lång.

Ny bromssköld lyckades vi lacka.
Utan trollets hjälp.





Smågrinigt utgångsläge


Testning av bromsoket. Med hjälp av ett bromsokssverktyg (till exempel som detta) och
några vanliga tvingar kan man hålla några kolvar inne medan med
med bromspedalens hjälp kan få de andra att röra sig.
Men man vill inte att de går ut för långt.
Det kan vara som förgjort att få in dem om de trillar ut.

Nylackerad bromssköld på plats EFTER testning av bromsok,
med tillhörande sull. Kom i håg att bromsolja löser färg.

torsdag 21 april 2016


Volvo Amazon 121 1967_2


Storebror: I det förra blogginlägget sa Lillebror att Storebror bara hade bankat lite på hjulen för att få bromsarna att släppa. 
Det var inte alls sant. Småsyskon är ju av naturen opålitliga som alla vi storasyskon vet. Jag hissade minsann upp bilen och tog av hjulen innan jag med väl avvägd kraft och stor precision bankade besinningslöst på oken tills de släppte. Det finns en anledning till varför bilden av bromsarna är gjord i en snygg rost-brun färg.

Det som jag däremot var glad och tacksam över var att jag, min vana trogen, hade smort in hjulmuttrarna med fett förra gången som jag bytte hjul, för sisådär 12 år sedan, så hjulen var enkla att ta av.


Rostiga bromsar.

Proffsverktyg.

Över till kung lillebror:
Det har varit ett elände. Som det ofta kan vara. Bromsar på bilar som varit
stationära alltför länge är ofta ett elände. En del av denna vecka har jag
jobbat på bromshistorien och bromsrörets nippel gick av i oket. Några millimeter stack ut.
Jag svetsade på den så den blev ljusröd, sedan svetsade
jag även fast en metallstav på den. När den svalnat till mörkröd började
jag dra lite i staven. (Gubbskämt undanbedes)
Till slut gav den upp och kom ut, men det var lika med luftningsnippeln.
Efter den historien kunde jag kona till ett nytt bromsrör, men så enkelt gick det
inte, för det blev fel rörnippel och den tätade inte nere i oket. På'n igen. Rätt rörnippel är beställd.
 Det ser ganska kört ut i det här läget, men jag tycker mig känna
att den kan röra sig en halv millimeter..


Du ser ju själv vem som vann, din envisa f*n!
Det är inte nödvändigtvis estetiskt fint när man är duktig i verkstan.

Den röda kapar rören. Den blå underlättar att skapa snygga och distinkta böjar.
Man är väl fjollig egentligen, men det blir ju så fint att t.o.m. dekoratören Ernst skulle gilla det.
Här konas nya bromsrör. Biltemas dyraste verktyg funkar helt utmärkt.
Hela fästet lossnade från bromsskölden.
Brorsans pärla är sämre än vad vi minns.





Ny bromsslang hittades på hyllan. Här har passerat amazoner förr.

Gamla grejer som inte ens kan tas isär. Typiskt storebröder att skicka över
eländet på småbröder.


Särskild uppdatering fredag kväll!
Motoroldies har inte betalat ett skvatt för att få PR här, men vi har känt
ägaren Lennart sedan förra istiden ungefär, och vi handlar gärna av'en.
Igår beställdes delarna och idag dök de upp. Bra jobbat Motoroldies med crew!
Vi beslöt att göra en halvhjärtad så kallad "unboxing" när vi öppnade lådan...
och det blev roligare än beräknat. Häng med nu!

Bildelar! Smaskens!
Lappen som man aldrig har tid att läsa och sen tappar bort.

Godis? Vi har inte beställt nå godis? (Börjar ana oråd)

Vi bär ut den ur huset ifall att det är något explosivt.

Aha. En klibba, men det var väl gulligt.

En doftis! Ja som småbarnsförälder luktar man väl inte viol direkt.
Fint av dem att skicka en sån.
Visitkort och en isskrapa. Det var väl att ta i. Man tackar! *Bugar med hatten i hand*
AARGH! TA BORT DET, TA BORT DET!
Bägge bröderna lider av trollfobi sedan barnsben.
Fy satan så ful den är. Men den har iallafall inte foppatofflor.
Resten av lådan plockades ur utan incidenter.
Här är det de saknade två bromsslangarna. Vi hade ju en främre sedan tidigare.
Detta är en främre och sedan de bakre.

Bakre bromscylindrar. Kostade 175:-/st. Ingen idé att hona ur-
och renovera de befintliga för den kostnaden tycker vi.
Speciellt eftersom storebror betalar. (Lillebrors anmärkning)

Massor av nya bultar eftersom lillebror inte vill smutsa ned sina frökenfingrar i onödan.
Notera även nya pirelliband till framstolarna. Något som storebror betalar utan att egentligen
varken ha beställt eller ens vet om. Förrän han läser sin egen blogg.

Två tvära balkar och en bromssköld. Nu kan lillebror stå på medan
storebror sippar på en grön drink någon annanstans.







Tips från storebror: Jag slår i en skvätt diesel blandat med motorolja i cylinderloppen om bilen står en längre tid, för att den inte ska fastna, men om den HAR fastnat kan man också tippa i en skvätt i varje cylinder genom tändstiftshålen. Då släpper det oftast. Eller inte.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar