fredag 6 december 2013

Teknikens under

"Nu är det bara tio minuter tills barnprogrammen börjar"
Minns ni 70-talet? 
Inte den tragiska sanning att vi bara fick se Tjeckiska dokumentärer om barn som led, utan mer att dåtidens TV-apparater behövde minst 5 minuter för att "värma upp". Tekniken har verkligen gått framåt. Dagens TV-apparter startar på ett kick och är dessutom i färg. 
Däremot ska ju också digitalboxen starta, och logga in på nå'n tjänst och sen kommer det ytterligare inloggningar innan man kan börja zappa med fjärrisen. Det är så sant, vi hade varken kanaler att zappa mellan eller fjärris, vad man nu ska med en sådan om man bara har en kanal. Hur som helst: Det tar en och en halv evighet att starta TV'n nu för tiden och jag har helt enkelt inte intresset att sitta och vänta. Under sommaren har jag dessutom helt vant mig av med att titta på TV. Min sambo har däremot hittat en tjänst som heter Netflix, där man kan se en massa serier och filmer. Det är visst till och med lagligt, dra på trissor, men att sitta och stirra in i en dator-skärm intresserar mig om möjligt ännu mindre än att titta på TV'n, även om det skulle vara något av intresse på "burken".

"Vi kan väl se en film ikväll" föreslog sonen. Nä'ru sa jag. "Jag ids inte sitta och stirra in i datorskärmen". Nähä, sa han, "jag installerar väl Netflix på mitt Playstation". Fem minuter och fyrahundrasextiotvå blixtsnabba knapptryckningar senare var Netflix installerat på bästa TVspels-TV'n framför bästa fåtöljen, av en tioåring. 
Nu börjar det likna något!
Ett snabbt tvärsnitt av Netflix avslöjade tyvärr att väldigt få av alla bil-films-klassiker inte fanns upplagda. Däremot kan jag numer även titta på Youtube via TV-spelet, och där finns både "/Drive" och "Petrolicuous" med utmärkta inslag om allehanda spännande farkoster. 
Jag kan nog vänja mig vid att titta på TV igen.

Trevlig helg!


Nää, det här tar ju längre tid än vår gamla svart/vita Grundig från -67. Lägg även märke till att vi inte har konverterat till platt-TV ännu. Att en 32-tums tjock-TV väger som en modern småbil gör i och för sig att det bär emot att kasta ut den.


–Kanalutbudet på internet är bättre. Telia försöker ju få mig att betala extra för att få kanaler med sport på, gu'bevars.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar