fredag 22 november 2013

Mobiltelefoner & mektips

"Jag ringer på uppdrag av Telia". –Ni vet hur det brukar låta. Allt går att få till en nästan löjlig månadskostnad, för att inte tala om tillförlitligheten och täckningen. "Jajjamen vi erbjuder full täckning på din adress". 
När det sedan visar sig att man måste stå på tå, på andra våningen i husets nordligaste hörn, iklädd en kycklingdräkt samtidigt som man reciterar John Denver baklänges, för att få ens en "plupp" på telefonens display så möts man av en axelryckning och "Det kanske är någon sorts skugga just där, –men för övrig har vi Sveriges bästa täckning. Så det så".

Jag har varit ute och åkt tåg igen. Ni vet kanske att jag brukar brukar roa mig med att titta på folks bakgårdar när jag åker tåg, och denna gång såg jag faktiskt en 1949-50 Mercurykaross. En tvådörrars.
Frågan var bara var någonstans i landet jag var, så jag halade upp luren och startade kart-appen för att ta ut koordinaterna.


Precis här står det en Mercury. Kart-appen ger en grafisk illustration av uttrycket "mitt i ingenstans". 
(Lägg märke till att just som jag tog en skärmdump fick telefonen jättebra täckning, den försvann dock lika fort igen).

För övrigt har jag hunnit vara en liten stund i garaget. Jag skulle ta bort en dropplist, och kom till slut på ett fiffigt trick för att få loss den utan att kvadda den.


En träkloss används som distans och huggmejselns flata del läggs an mot dropplistens undersida. Eftersom huggmejseln är kilformad vid eggen kan den användas som hävstång genom att trycka skaftet mot träklossen. Detta gick som en dans! 

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar