fredag 13 december 2013

Skrotbilar och bilskrotar

Under veckan hade jag ett ärende till den lokala skroten. En coupé-formad snöhög fångade mitt intresse och jag fann en mycket rostig Mazda 929 coupé. En snygg bil som var populär bland ungdomar när jag var i körkortsmogen ålder. Eftersom dessa bilar dels var eftertraktade av ungdomar och dels eftersom de rostade riktigt snabbt så är det förvånande att hitta en ny-inkommen på skroten idag. Denna verkade komplett, men alldeles för rostig för att göra något åt.

Ännu mer otroligt var att jag hittade en Simca 1500 stationsvagn lite längre bort. Även den en bil som inte höll länge innan rosten fick oåterkalleligt grepp om dem. Denna såg dock riktigt bra ut. Komplett och inte alls speciellt rostig. Den ser helt klart ut som någons tappade sug. Synd eftersom den borde ha fått ett annat öde än att återvinnas, och även om den hade haft papperen kvar så hade det inte hjälpt eftersom skrotbils-hämtare har för vana att lyfta bilar i taket. Här verkar det i alla fall finnas delar för den som behöver. Om det mot förmodan finns någon annan Simca 1500 kvar i livet.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar