fredag 5 april 2013

Elmia 2013


Jajjamen. Jag var där i år igen. Det har ju blivit något av en tradition för mig och svåger vid det här laget, men det är väl ingen idé att jag håller på och skriver en halv novell; för ni vill väl ändå bara titta på bilderna antar jag.




Så här mycket folk var det. Det var svårt att se bilarna, och tålamodsprövande att ta bilder.


En av de första bilarna som vi såg var denna DeTomaso byggd med Grupp 4 (?) tävlingsbilarna som förebild. Jätterätt!



Tänk om man fortsatt att spela något instrument. Hetfields Lincoln är inget annat än FANTASTISK!


Herstis Lincoln var också där, utställd tillsammans med en original Lincoln Zephyr. Jag har aldrig sett så många på samma dag! Jag fick nästan en överdos. Underbart!


Holden Ute. (Ute är australiernas benämning på pick-up. Det är visst en förkortning av "utility").


En -36 Ford coupé? Nix. En trettiosexa Dodge. Jag har sagt det förut och tycker fortfarande att både Dodge och Plymouth från dessa år är underskattade.


-32 Roadster


-32 Roadster med skumma topplock utrustade med dubbla tändstift.


-32 Coupé.


-37 Ford Coupé har en jättesnygg taklinje original. Här har sågen varit framme och choppat och gjort hardtop. Dessutom med en ovanlig luftrenare från en Cadillac som tittar fram genom ett hål i huven… Jag är inte helt övertygad…


En till trettiosjua. Inte heller helt original taklinje.


A-Ford Hot Rod


A-Ford Custom.


A-Ford med alla de rätta delarna. Svår att fota eftersom folk tittade på någon slags musik- och dansuppvisning. 


Uppslutningen av Customs var dålig i år, men dessa två höll fanan högt.


Liksom denna som ser himla bekant ut, men jag kan inte placera den. 


Och denna: Trevlig customiserad Amazon.


En annan Amazon, som jag fotade på Hot Rod Reunion i somras.


Tja… För en oblyg lastbilschaffis?



Jätteball!


Cadillac roadster stod längst bak i montern. Hoppas att vi snart får se den i en egen monter!


Lysells "Rally", en bil som var helt okänd för mig tills för ungefär ett år sedan. Svensk designhistoria.


Isotta-Fraschini flygmotor i ett Delage D8-chassie. Ett recept som inte kan misslyckas.


Mysig förarmiljö.


Snygg sextiotvåa Chevrolet som kunnat vara original om det inte var för hjulen och en vinge på skuffen. Spoilern som är integrerad i främre stötfångaren var mycket snyggt utförd och kunde väl passera som ett original tillbehör.


Enormt "clean" Cuda med ball synvilla i bakljusen.


Dizzy feeling…


Rolls-Royce. För stressade sheiker? Använde guldtackor som bromsklossar.


Utställningsskick?


Stenhård psykedelisk patinerad lack på bubbla. 


Redline-däck passar på allt!

 

Caféracer på BMW


Caféracer på Moto-Guzzi


Suzuki byggd i 20-30-tals-stil. (Undrar om man får ha fyra bindestreck i ett ord?)


Tuff Triumph bobber.


I en alldeles förträfflig monter visade två extraordinärt talangfulla flickor hur man kan dansa med en stång. Utan tvivel en konst som utvecklats i den vita delen av världen. –Jag känner mig i alla fall lika smidig på dansgolvet som den där stången.  


Lamborghini Miura. Fortfarande en av världshistoriens vackraste bilar.


Ibland ser man saker som man inte visste att man behöver. Nu behöver jag en båt.


En riktigt lyckad Mustang av en modell som jag aldrig tidigare har ägnat mycket uppmärksamhet.


Corvair Lowrider byggd i Frankrike. 
Meguiars vet hur man sätter ljus i en monter och denna var så grön att kameran nästan fick spunk.


Med printad folie kan man få nästan vilken "lack" som helst.


Volvo 245a med V8 och breddad kaross. 


Audi med trångt mellan hjul och skärmkant.


En till breddad Volvo. Med jättehjul.


…och på vägen ut passade vi på att ta vägen förbi denna igen. Fanken så rätt. Jag blir nog aldrig lycklig utan en DeTomaso Pantera Grupp 4…

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar