fredag 26 april 2013

Hjulbytartips


Det här är egentligen alldeles för uppenbart för att kunna klassas som ett tips, men jag ser allt för ofta erfarna hemmafixare som inte följer dessa råd med ursäkten att "det är ju ett halvt år tills jag måste jävlas med detta igen".

Personligen så spenderar jag hellre en minut på att hämta tuben med universalfett, än att jag använder extra tid till att lossa alla kärvande hjulmuttrar/-skruvar. 

En klick fett, stor som en tumnagel på navet (där fälgarna centreras på nyare bilar) och en liten klick på varje skruv/mutter, så är det busenkelt att byta hjul om ett halvår igen. 
Tänk på att inte använda så mycket fett att det kan hamna på bromsbeläggen, eller om du har trumbromsar och skruvar; sätt fettet på gängorna och inte på toppen av skruven, så att fettet inte kommer in i bromstrumman. Fett passar nämligen väldigt dåligt ihop med bromsar.



Lite fett ser till att du får loss skruvarna om ett halvt år igen.
Om bilen är torr och ren när jag tar av hjulen så brukar jag spruta lite olja på utsatta ställen under skärmarna. Brorsan rekommenderar Biltemas sprayburkar med linoljebaserat rostskydd. Det tränger in i skrymslen och vrår och har dessutom en trevlig lukt.


Det är såklart enklare med en tub, men jag använder en lång skruvmejsel för att skrapa ur det sista ur patronerna till fettsprutan. Snål… resurs-sparande som jag är. Fettet fördelas runt centrumet medelst valfri kroppsdel.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar