fredag 29 mars 2013

Receptet på lycka

Det är lätt att ge goda råd. Tydligen.
Bara under den senaste veckan har jag blivit rådd två gånger att sälja mina bilar. –För då får du ju en massa pengar som du kan lägga ner på den som du behåller, eller en ny bil. 

Dessutom tycker nog de flesta att det verkar lite drygt det där med gamla bilar. Jag menar, herregud; de har ju tillräckligt med bekymmer med sin moderna bil.

Ett annat råd som jag fick under veckan var att "bygga ihop alla mina bilar till en jättehäftig"! Jo, det blir nog jättehäftigt att blanda två Amazoner, en PV och en Saab tvåtaktare med en A-Ford till exempel. Wow… 

Det är ju ändå lite intressant. Jag går ju liksom inte runt och råder ishockeyintresserade att lägga av för att de kan spara pengar till något som jag tycker är roligare.
Dessutom är det kanske inte i första hand pengarna som tryter, utan det är tiden. Inte för att jag pinkar guld, även om det kan se ut så ibland, men jag verkar bara ha en timme till egna projekt per dag. Den timmen går oftast åt till att betala räkningar, sota pannan, skotta snö, klippa gräs, måla fönster, hugga ved, diska eller liknande.

Nu senast var det en läkare som tycker att jag ska träna. –Du behöver ju inte träna mer än en halvtimme ett par, tre gånger i veckan. –Men du har ju problem med självdiciplinen, eller hur, sa han. Nejdå sa jag, självdiciplinen är det inget fel på. Det är den där ensamma stackars timmen som ska rymma alla krav som ligger på mig. –Jaha. Du får ju välja själv om du vill må bra eller inte sa han. 
Såklart vill jag må bra, så då får jag ju ta tiden från något annat göromål och det är alltid garage-tiden som till sist får stryka på foten. Det lustiga med det här är att garage-tiden är lite som mental återhämtning för mig. Så resultatet blir att det som jag mår bra av får stryka på foten för sådant som andra brukar må bra av… 
Det här känns inte riktigt konstruktivt eller hur.

Hur som helst:
Glad Påsk och se till att göra det som du själv mår bra av.



Doyle Gammel trettiotvåan är en blandning av komponenter, men inte sådana från t ex Volkswagen K70, Fiat Uno eller Honda Civic. Däremot kan den nog beskrivas som ett slags förkroppsligande av lycka.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar