fredag 19 april 2013

Uppstart

Det hostar och fräser, misständer, hackar och skorrar. Plötsligt varvar den upp, för att sedan gå ner i någon slags orolig tomgång igen.

Det är inte den vårliga uppstarten av A-Forden som jag talar om, utan min dator.
Den är ju förbaske mig åtta år gammal.
Åtta år!
En "noll-femma"!
När den var ny kostade den mer än vad jag någonsin betalat för en bruksbil. Jag har köpt dyrare hobbyfordon, det är sant; men de har ju hållit värdet, till skillnad från datorn. Att spara alla jobb på en extern hårddisk och radera hela minnet verkar som det enda raka. Att låta den uppleva barndomen på nytt så att säga. Det blir nog tyvärr inte någon lycklig ny barndom eftersom den inte kan hantera de nya programmen, och på de gamla programmen faller funktion efter funktion bort. Nu senast var det länken mellan datorn och kameran som fallerade. Detta är orsaken till veckas brist på bilder. Jag blir nog helt enkelt att tvungen att "bita i det sura" och köpa en nyare dator. Tyvärr måste jag då också byta skärm eftersom man har gjort en ny standard. Detsamma gäller säkert resten av omkringutrustningen.

Jag blir ofta förvånad över hur långt vi är beredda att gå för att få den stora ynnesten att sitta framför, och stirra in i, en skärm hela dagarna. Jovisst, det är otroligt enkelt. "Jag sätter mig framför datorn". Här finns allt. Världen vid mina fingerspetsar och gulliga kattungar som underhåller, men enkla uppgifter kan ta en förmiddag. Arbetskamrater på våningen under kan spendera flera timmar på att lösa ett problem för att kunna skicka ett mail med en bifogad bild med en ritad instruktion, när instruktionen redan ligger på bordet och mottagarens kontor är 39 sekunders promenad bort. Gång efter annan stöter jag på problemet. "Den här lappen måste föras in i datorn så att jag kan maila den till nästa våning där mottagaren kan skriva ut den". Tämligen kontraproduktivt, men vi sitter ju i alla fall framför vår skärm och leker kontor.

Jag funderar på att införa "skärm-fria" dagar i mitt hem.
Tyvärr verkar det gå av sig själv.

Trevlig helg. Stäng nu ner den här skiten och gör nå't på riktigt.

1 kommentar: