fredag 9 december 2011

Pojkdrömmar

Det där med supersportbilar är ju lite fjantigt.
När jag var liten så hade alla mina kompisar bilder på olika Ferrarimodeller på väggarna i sina pojkrum.
–Kära hjärtanes så förutsägbart.
När vi se'n var ute och cyklade så var deras cyklar såklart fantasiversioner av samma röda italienska bilar. Ändå kunde de sällan cykla ifrån min svarta sextiosjua Mustang fastback. Har du förresten någonsin sett en Ferrari Mondial ta genvägen genom skogen och hoppa över krön och diken? Nää, så'n cykling går mycket bättre om man sitter i sadeln på en Mustang, eller hur!


Men som alltid så finns det ju undantag…
Om jag vann den där lotteri-vinsten, ni vet, den stora: Den riktigt stora! Då skulle en Lamborghini Miura stå högt upp på inköpslistan. En "SV".
P400SV-modellen var lite trimmad (385hkr) och hade bredare bakhjul. Hade du redan köpt en Miura tidigare så kunde du få den uppgraderad till SV-specifikation på fabriken. Följaktligen är många uppgraderade idag. Det gör mig inget, för modellen behöver de bredare bakhjulen för att komma till sin rätt, utseendemässigt.


En oerhört vacker bil. Slank, sensuell, elegant och muskulös på samma gång. Om denna bil vore en människa skulle hon vara en blandning mellan ballerina och ninja.
Säga vad man vill om italienare men de kan det där med design



Så här låg är den, jämfört med mig.


Denna modell saknar de karaktäristiska "ögonfransarna" som de tidigare modellerna hade.
Marcello Gandini brukar få äran av att ha designat Miuran. –Hur i hela friden kan man, som gudabenådad bildesigner, få idén att rita världens första supersportbil och sedan sätta ögonfransar på den? Det som är ännu mer konstigt är att det faktiskt passar på bilen.


 Snygg ur alla vinklar.


Killen som går till höger om bilen är ingen jätte. 
Miuran är inte stor.


De bredare SV-fälgarna, från Campagnolo. Lägg märke till att dekalen sitter kvar. Den här bilen blir nog inte körd mycket. BF-Goodrich -däck drar ner intrycket. Tror att Pirelli Cinturato var original.



Läcker vit inredning med "panik-handtag" för passageraren. Det kan nog behövas med 385 hkr / 1.292kg


Kolla! Nackstöden sitter direkt på den ruta som skiljer interiören från motorrummet.
Om man skjuter en stake genom blocket så kommer det att kittla i ryggen.


En bild till. Fyra stående trippel-Weber precis bakom nacken. Underbart kompromisslöst!
I mitt garage kommer det alltid att finnas en plats för en Lamborghini Miura… och en 67-a Mustang Fastback.



Trevlig helg!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar