fredag 26 december 2014

I andras ögon

Under förra veckan träffade jag en granne på gatan utanför min gård. Hon frågade, troligtvis av ren hövlighet, hur det gick med mitt projekt, samtidigt som hon nickade mot garaget. Jag berättade att "sportbilen" för tillfället huserar i garaget. –Sportbilen? sa hon frågande. Javisst sa jag, den silverfärgade som jag har åkt med under sommaren. Hon hade tydligen inte lagt märke till den så jag öppnade garageportarna och visade henne RX-8an varpå hon förvånat utbrast: "Men den är ju fin och inte alls ett renoveringsobjekt".
Aha! Tänkte jag. "Det är den bilden som hon har av mig", och den "nya" och fina RX-8an passade tydligen inte alls in i hennes uppfattning av mig.
Det gör mig egentligen ingenting, men jag finner det ganska roande när folk "försäger sig" och avslöjar vilket fack de har placerat mig i. Det visar också att de vet riktigt lite om mig, och att jag enkelt kan bringa dem ur fattning och inte passa in i deras världsbild genom att bara vara mig själv.

Å andra sidan kom jag att tänka på en bra text som jag läste för en tid sedan, som troligtvis på ett pedagogiskt (?) sätt påvisar hur "vanligt folk" ser på oss motor-galningar. Kan jag verkligen verka så vrickad?

http://rejsa.nu/forum/viewtopic.php?t=8714

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar