fredag 6 juni 2014

Good old England 2014

Trots överhängande… brittiskt väder åkte jag till Staberg utanför Falun för att titta på lite engelska åkdon. Vädret höll uppe hela tiden och det var trevligt som vanligt, även om uppslutningen av fordon inte var lika stor som förra året.



Tuff caféracer av japanskt ursprung fick hålla till godo med att stå på besöksparkeringen.


Dessa två var välkomna inne på träffområdet.


Även nya engelsmän är välkomna och även om den nya Jaguar F-Type är en snygg bil så…


…står den sig slätt mot en XK120.


En av träffens höjdpunkter, att bjudas på fika på en Armstrong Siddeley 1947.


Fikabilen. Ståtlig.


Kolla konstruktionen som öppnar och stänger jalusiet framför grillen. Så… Engelskt.


Flämt! En Vauxhall Viva HA Brabham! Galet ovanlig, om den nu är äkta.


Viva Brabham igen. Lägg märke till att insuget går in i toppen uppifrån på dessa gamla Vauxhall.


Stjärnmotor med 18 cylindrar. Brumeli-brum.


En lite mindre motor, med jättestor förgasare. Sällan har väl en ensam Weber sett så gigantisk ut!


Motorn hör till en stöddig Austin A40 Futura


Mer stjärnmotor hördes då denna gjorde några låga överflygningar.


Ford Thames i ett charmerande skick. Ca 2.500 mil sedan ny!


Tre MG med likadan kaross stod bredvid varandra med motorhuvarna öppnade. Här en MGB med fyra cylindrar.


MGC med sex cylindrar


MGB V8 med åtta burkar.
V8an i aluminium var tydligen lättare än den lilla fyrcylindriga snurran!


Stöddig Triumph jordbaneracer.


Cortina med breda Minilitefälgar tilltalar mig mer än jag kanske vill erkänna.


Morris Isis. sexcylindrig version av den fyrcylindriga Morris Oxford som just nu är aktuell eftersom produktionen av den Indiska Hindustan Abassador nyligen har lagts ner. (Hindustan Ambassador är en version av just denna bil som har tillverkats i Indien sedan 1958)


Behållningen för dagen stod en ung mamma för. Med en baby på bara några månader hemma så bestämde hon att en Lotus Elise verkade vara ett bra bilval.


Jodå, det ligger både barnvagn och leksaker i skuffen!
–Finns det så små barnvagnar? sa jag
–Nää, jag köpte den minsta som fanns att få, sen sågade jag av handtagen. Man får gå dubbelvikt, men det är det värt.


Ägaren till denna TVR hade gjort så här fiffigt. –Det funkar jättebra sa han. Den förälder som inte kör kan ha full koll på barnet. Bilen har heller inte några airbags, så den är en perfekt familjebil.

Trevlig helg!

2 kommentarer:

  1. Som ägare till Cortina med breda Minilitefälgar blir jag glad när den uppskattas. Tack för en trevlig blogg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. –Och jag blir glad när min blogg uppskattas. Tack själv!

      Radera