fredag 13 juni 2014

Åkdon & Termos Juni 2014

Åkdonsdag och fint väder betydde att jag hade brådis hem från jobbet i tisdags. Familjen trängde ihop sig i A-Forden och vi tuffade in till Leksand. 
Vi var inte de enda. 
449 fordon var närvarande och ännu fler människor. Jag hann knappt ut ur bilen innan jag hamnade i en spännande diskussion med de första två, till sonens förtret. Resten av kvällen gick i samma sociala tema och det är nästan konstigt att jag fick med mig några bilder alls.


Stutz från 1928 är en massiv pjäs med tjänstevikt på 2,3 ton. Föreföll vara orenoverad. En underbar vagn. Undrar vem som var den första ägaren?


"Palmen" har skaffat nya hjul till sin Roadster. Snyggt!


Jag har fått en ny arbetskamrat som (bland annat) har denna trevliga Cheva 56-a med Bigblock. Helrätt stuk!


Buick -61 är en av mina favoriter. Denna har nyligen varit utannonserad för 185 tusen. 


Royal Enfield


1974 Firebird Trans Am är nog en kul bil…


…speciellt när den har manuell låda.


Golf GTI Mk1


Mini Marcos. Udda skapelse.


Renault Dauphine Gordini. 
Den vässade Gordini-versionen utvecklade hisnande 39 hkr istället för de 32 som den icke trimmade versionen stoltserade med, fick jag veta av ägaren. 20% effektökning låter bättre.


"Boat tail Riviera" är en snygg bil i mina ögon, trots en lite udda design.


Tänk vad det gick att göra i slutet av sextiotalet. Vart tog modet att våga ta ut svängarna vägen? 
Undrar hur det gick till när man hittade på detta. –Vi gör ett scoop som öppnas vid fullgas! –Jaaa, bra idé, men hur ska det se ut? –Äsch, vi lägger lite roligt röka på designavdelningen och ser vad som händer!


Engelska Triumph TR3A är desto mer traditionell, även om den hade innovationer som skivbromsar och utvändiga dörrhandtag.


Ruggigt blank PV.


Inte lika blank Karmann-Ghia som gjorde sig bra i motljus.


Och mitt i en rad med bilar stod det ett gammalt barndomsminne.

Trevlig helg på er allihop!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar