fredag 17 maj 2013

Premiär

I tisdags var det premiär för Åkdon & Termos i Leksand. Jag åkte direkt från jobbet och stannade vid korv-mojen för en grillad med bröd. Att se allehanda intressefordon glida förbi är alltid lite speciellt första gången för säsongen och från kiosken hade jag en utmärkt utsikt.

Träffen var trevlig och jag träffade hela tiden gamla bekanta, och nya, att snacka med. Det kom visst ca 230 fordon till denna årets första Åkdon & Termos.
Jag har inte fått ut något hobbyfordon ännu, men jag ska ta tag i den saken i en nära framtid. 



Detta såg ut som en hembyggd variant av en "Can-Am". Skojigt fordon.


Om man startar en tändkulemotor så kommer det ofelbart att flockas gubbar runt den.
En traktor som hade fått en en-cylindrig tändkulemotor stod och gungade i takt med sig själv.


Både Volvo Amazon och -57 Buick är osedvanligt lyckade designer.


Freudianskt sliten dekal på en Rickman Metisse. I alla fall om man har danskt påbrå…


Ultra-ovanlig Record toppventilskonvertering på en A-Ford. 



Inte alla bilar var blanka. Patina kan också vara fint.


En huggorm lurade i gräset…


…liksom ett par paddor


Intressant motorrum på Citroën SM


Andra änden av samma Citroën


Det är inte bara små prinsessor som tycker om glitter


Stor 60-tals amerikanare med varvräknare på rattstången, tre extramätare hängande under brädan och… en Hurst växelspak med vit knopp. Mmmm.


Opel Olympia "delivery", lika som den som min morfar hade en gång.

Trevlig helg allihopa!


1 kommentar:

  1. Läs på tanken,vad är en man tisse snuskigt värre. /Anders

    SvaraRadera