fredag 21 december 2012

Roadtrip 2012:14

Oj då, jag glömde…

Jag såg och upplevde så mycket under sommarens resa att jag råkade hoppa över en viktig sak. Vi besökte en utställning i Salt Lake City, "Speed: The Art of the Performance Automobile". 

Att gå på museum efter att ha spenderat några dagar på Bonneville Speed Week var inte speciellt lockande, men några av mina kompisar ville kolla in utställningen sååå… jag fann mig plötsligt bland stationära bilar, och vilka bilar! Hur kan man glömma en sådan här utställning? 




Jim Khougaz körde 213 mph (342 km/t) med denna på Bonneville 1957. Senare vid samma tävling, välte han med bilen i över 320 km/t och bilen blev totalkvaddad. Jim klarade sig och sparade resterna av bilen, som renoverades 2010.



Detta är Eddie Miller Jr's Lakester. Den tog tre år att bygga och körde157 mph (253 km/t) på Bonneville 1952. 





Flämt! Inte bara en Duesenberg, utan "The Mormon Meteor III" som Ab Jenkins körde 161 mph (259 km/t) med 1940. Det verkar kanske fort, men den hastigheten var den snittfart han höll under 24 timmar! Hans snabbaste varv kördes i 208 mph (335km/t).



Avgasrören från The Mormon Meteor III's Curtiss Conqueror flygplansmotor.



"The Beast" har lämpligt nog tävlingsnumret "666". Körde 236 mph (380 km/t) redan 1952. Vansinnigt fort ännu idag. 



So Cal Speed Shop Belly Tank. Om något fordon har blivit berömt på Bonneville så är det denna som körde 198 mph (318 km/t). Ni gissade det: 1952.



I nästa rum stod det bland annat en 1937 års Delahaye 145. 



Snyggare bakifrån än framifrån.



Mercer type 35R Raceabout från 1911 var enbart för de extremt välbärgade, i en tid då en cykel kostade en vanlig arbetare en halv årslön. Toppfart 160 km/t! (Mercern alltså, inte cykeln)


1916 års Stutz Bearcat var en direkt konkurrent till Mercern.


Plötsligt och utan förvarning fann jag mig framför den första Miller racerbil som jag någonsin sett. En låg och slank 1925 års modell 122. Millers racerbilar är kända för att vara framhjulsdrivna, framgångsrika och otroligt estetiskt byggda.

Tillägg. Jag fick ett mail med följande text:


Kommer som vanligt inte ihåg hur man skriver på din blogg... Vill bara nämna att den Millerracer du såg var den absolut första med framhjulsdrift. 
Man ser det på bromstrummorna som sitter ute vid hjulen. De senare bilarna hade dem inne vid växellådan.
Att kolla in Fredagsbilen har förresten blivit en nästan religiös ritual, helt omistlig. 

Från signaturen "Nörd-Persson".

Man tackar! Feedback som denna gör att jag ibland tror att någon faktiskt läser den här bloggen, och jag kan bara säga: Dess nördigare dess bättre!


En Cobra fångade mitt intresse. Detta var innan jag hade sett 41 stycken tävla mot varandra på Laguna Seca…



En av mina drömbilar är Jaguar XKSS. En illa kamouflerad gatlegal version av Jaguars tävlingsbil "D-Type". Endast 25 bilar byggdes varav 9 förstördes i en brand i Jaguarfabriken. Denna modell har alltså aldrig varit speciellt vanlig, och detta är nog den mest berömda av dem alla, då den har ägts av Steve McQueen, flera gånger. Hans fruar hade nämligen den jobbiga ovanan att se till att han förlorade denna bil i sina skilsmässor, men han köpte alltid tillbaka den, och kallade den för sin favoritbil. Inte så svårt att förstå!

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar