fredag 13 april 2012

Elmia 2012

Jaha. Påsk igen. 
Ägg, fjädrar, middagar, några extra dagars ledighet och besök hos diverse släktingar. –Och Elmia; eller "Bilsport Performance & Custom Motor Show" som det egentligen heter. Det är fjärde året i rad som jag är där, så det har väl blivit något av en tradition. 
Jag och en släkting brukar åka dit. Han brukar köra eftersom han kör… effektivt. Man kommer fram fort alltså. Dessutom har han en snål dieselbil. Eller snål förresten… Han är ganska besviken. "Killen jag köpte den av sa att han aldrig lyckats få den att dra mer än noll-femtien per mil. Jag har inte fått den att gå på mindre än noll-sjuttiofem" berättade han för mig. –Det kan ju ha sin naturliga förklaring. Låt mig bara säga att vi på väg hem från mässan kom ikapp en stor gul bil och han frågade mig: "Ser det illa ut om man kör om ambulansen"? –Ja, sa jag, speciellt eftersom den är på utryckning…

Mitt första intryck av utställningen var att det var flera bilar utställda som även var med förra året. Som tur är fanns det ju tillräckligt mycket annat att titta på för att räcka i flera dagar ändå.



På väg till Elmia:
Kung Bore anstränger sig för att hålla den blomstertid på avstånd. 
Hade vi bytt till sommardäck? –Nejdå, det är bara att gasa!


En gammal bekant; denna dreglade jag en hel del över i mitten av 80-talet. Motivlacken var något av det mest fantastiska jag hade sett då. Nu kunde jag konstatera att jag blivit mer kräsen. Jag var inte lika imponerad längre. Kul att se den igen och kul att den fortfarande finns kvar i samma utförande!


Ball chopper/custom med helt egen stil och träekerhjul. Från Ungern!


Kantig, Stealth-stukad Buell street fighter. Också denna från Ungern!


Tuff Harley med… moppetank. Det ser ju bra ut! 


Galen trike från Norge. Gjord för serpentinvägar?


Spektakulär lack.


Hot Rods! 


Ooohhh… Trettiotvåa i lågt "östkust-stuk" med tidig Chrysler Hemi med en hel drös förgasare ovanpå.




På andra sidan hade den vita däcksidor och heltäckande navkapslar. Stuket skiftar genast från Hot Rod till mer Custom.


En perfekt traditionell trettiotvåa roadster Hot Rod med trimmad sidventils-åtta. Det blir inte mycket bättre än så här.


Där stod också en -28 A-Ford coupé som gjorde stor sak av att inte vara choppad. Jag fastnade direkt för den mekaniska bränsleinsprutningen. Men varför sitter bränsleslangarna så högt upp? 
–Och varför sitter det en förgasare mellan trattarna?


Om man tröttnade på bilar och hojar kunde man alltid gå och gifta sig lite, framför en kuliss liknande Graceland. Elvisutställningen var omfattande… och helt ointressant för mig.


Arnolt Bristol! Racer-/sportbil från femtiotalet: Italiensk kaross, engelsk Bristol-motor (som baserades på en tysk BMW-motor). Möjliggjord av en Amerikansk affärsman. En internationell vagn. Klassas som en amerikansk bil.


Opel GT är en riktigt snygg liten bil 


Mycket krom, kompressor och blått ljus på en Hemi-motor. Var man än tittade på bilen, även under, såg man minst fem emblem som stolt proklamerade "Hemi". Man får anta att ägaren är nöjd med sitt motorval.


En bra sak med evenemang som "Custom Motor Show" är att likasinnade reser dit från hela landet. Därför ar det ett utmärkt tillfälle att träffas på parkeringen och byta pengar mot gamla delar. 
Två poliser visade intresse för våra affärer. "Vi gör bara lite baklucke-affärer" flinade säljaren glatt. "Vi ser det" mumlade poliserna, ruskade på huvudena, rullade med ögonen och traskade vidare.
–Gamla Ford-bromsar är "tunga grejor"! 


Tuning och styling -delen av mässan är kul. Här är det ungdomarna som håller på, och det är här man kan se utveckling och nyskapande. Som en Saab 9-3 med med motor från Dodge/Chrysler Viper.



Jätteball Amazon som man kunde ha spenderat hela dagen med att titta på. Riktigt snyggt bygge som, för jämförelses skull (?), stod bredvid en original Amazon.


Prydligt motorrum.


I Japan har man tydligen en lag som säger att däckets slitbana inte får sticka ut utanför skärmen. Konstigt att en lag i ett land kan bli till en trend i ett annat land…
(I sverige ska man dock inte kunna skära sig på fälgens kant… Håhåjaja.)


Mässans höjdpunkt för mig var, konstigt nog denna. En Volkswagen Brasilia. En Folkvagn byggd i Brasilien. Någon sådan har jag inte sett förut. 


Volkswagen Brasilia tillverkades mellan -73 -82 och var ett sätt att modernisera bubblan på den Sydamerikanska marknaden. Mekaniken är alltså från Volkswagen Typ 1 medan karossen ser ut som en blandning mellan 412 och variant, fast i ett mindre format.
Giugiaro i all ära, men visst ser väl denna lite fränare ut än Golf Mk1!?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar