fredag 27 april 2012

Dubbdäck – igen!

Senast den 15.e mars skulle vinterdäcken tas av enligt lag. Den 16.e kom det en drös snö. Såklart.
"Jag höll på att bli påkörd två gånger på väg till jobbet" sa min kollega.
"Är det inte konstigt", tänkte jag högt; "att det blir barmark i några dagar, och plötsligt så har alla glömt att det där vita är halkigt"? Två av mina andra arbetskamrater utbrast irriterat "Alla har ju bytt till sommardäck –det är faktiskt lag på det"! Jag insåg mitt underläge och undvek vidare diskussioner för att de inte skulle upptäcka att jag är en förhärdad brottsling som fortfarande körde på dubbdäck. 


I mina unga dagar köpte jag nästan nya sommardäck mitt i vintern, och bytte från gamla vintersulor till skapligt nya sommarmackor. Greppet på snö var fantastiskt bra med de nya sommardäcken jämfört med de gamla vinterdäcken. På den tiden var det inte olagligt att åka på sommardäck på vintern även om gemene man rynkade på pannan åt mitt "oansvariga" val.
Självklart hade jag inte råd att köpa två uppsättningar däck så jag fick nöja mig med sommardäcken. Nu för tiden hade det varit olagligt att köra på de bästa däcken, och jag hade säkerligen sladdat runt på stenhårda, men lagliga, puckar om jag varit i samma ekonomiska situation idag. 
Huvudsaken är ju trots allt att däcken har rätt märkning!




"Nämen grabbar! Friktionsdäck är ju mycket bättre"

1 kommentar:

  1. Det är också lag på att ha vinterdäck när underlaget kräver det, så har man tagit av dem den 15:e och det kommer snö den 16:e så ska de genast sitta på igen. Så du var nog inte ensam om att vara förhärdad brottsling den dagen.
    Hursomhelst är det nog farligare att köra stressad än att ha rätt märkning på däcken.

    SvaraRadera