torsdag 9 februari 2012

Pellets med förhinder

Burr. Kylan slog till och nu rasslar det för fullt från pelletsaggregatet. Det låter helt enkelt som "jackpot varje gång" i pannrummet. 


Plötsligt blev det bråttom att beställa mer pellets. Nu för tiden handlar vi lokalproducerat. Allt annat är ju fånigt när det är skog och skogsindustri överallt man tittar, men förra året köpte vi faktiskt från Stora Enso och fick pelletsen fraktad 20 mil… Inte miljöeffektivt; men plånboken har också en hel del att säga till om.


Tyvärr fick vi en dålig leverans och jag tillbringade ett par kvällar i pannrummet med att mata ut lite pellets, och mycket damm/smulor genom matarskruven. Stora Enso (som inte ska förväxlas med den Store Enzo) tog emot vårt klagomål med jämnmod och erbjöd sig att pruta "upp till 15%" eller att suga ur pelletsen igen. Problemet är att om man öppnar pelletsförrådet så trillar det ut flera hundra kilo pellets och damm i källaren och det är inte kul, –tro mig. Därför kunde vi inte klättra in i förrådet och kolla om det blev bättre kvalitet längre ner i högen. Vi valde alternativ två.


En sugbil kom för att ta ut pelletsen. Först matade vi in slangen genom avluftningshålet och sög ut så mycket att vi kunde öppna luckan och klättra in i förrådet (bara 15-20 kilo damm och pellets hamnade på golvet. I hela källaren). 


Vårt beslut att byta ut pelletsen var rätt. Förrådet var fyllt med mest damm och fnös. Efter en liten stunds arbete försvann undertrycket i slangen och föraren gick ut för att kolla om det var stopp någonstans. Jag följde efter. Vi blev båda ganska snopna när vi såg att trycktanken på lastbilen hade imploderat… Varken jag eller föraren hade hört talas om något liknande tidigare. Jobbet var i alla fall avslutat för den dagen.


Några dagar senare kom en ny sugbil och sög ut resten av pelletsen och samtidigt som den bilen gav sig av så kom nästa pelletsleverans; bra timing, men krångligt för mig som hade åkt från jobbet tre gånger för att få pelletsförrådet fyllt. Värre var det ju för leverantören som med all säkerhet gick back på affären.


Nästa gång jag beställde från Stora Enso fick jag beskedet att jag inte var kreditvärdig.
–Konstigt. Jag som alltid betalat kontant…






Ka-Blam! –Och ett stort, grått moln spred sig över nejden sade de som såg händelsen. 
Det ser dyrt ut. Vem tar ett djupt andetag och blåser upp den igen?

Trevlig helg och försök att hålla värmen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar