torsdag 14 april 2011

Svensk bilprovnings tekniska upplysning. -Var god dröj.



När jag var 15 år hade jag ett sommarjobb i en tygaffär.
Då förstod jag att om man skulle bli riktigt bra på ett jobb så bör man vara intresserad av det.
Jag blev inte speciellt bra på det jobbet.
25 år senare importerar jag en A-Ford av1930 års modell och ringer till Bilprovningens tekniska upplysning för att få information om hur jag ska gå till väga för att registreringsbesiktiga min gamla bil.

Det samtal som jag har nedtecknat nedan är återgivet direkt ur minnet.
Samtalet utväxlas mellan mig och en representant från SBPs tekniska upplysning.

FB:      Hej jag heter Fred A. Bilén och har importerat en Ford modell A från 1930.
SBP:   Jaha…
FB:      Jo, jag vill registreringsbesiktiga den och undrar vilka krav den ska uppfylla?
SBP:   Inget särskilt.
FB:      …öh? Inget särskilt?
SBP:   Nää.
FB:      Nehej?
Paus…
SBP:   Den ska uppfylla de krav som gällde då fordonet var nytt.
FB:      Jaha, det är väl kanske inte så mycket?
Paus…
SBP:   Jo förresten! Du måste göra en ursprungskontroll och ha med dig ärendenumret från Vägverket (Detta var alltså strax innan Transportstyrelsen tog över)
FB:      Ja, det är redan klart. Men vilka krav ska bilen uppfylla? Finns det någon lista så att jag kan se vad jag måste göra åt bilen innan jag åker in till besiktningen med den?
SBP:   Ja! 
FB:      Va' bra! Kan jag få ta del av den listan?
SBP:   Den listan får du efter att du försökt besiktiga fordonet första gången.
FB:      Jahaja… Det är liksom det som jag försöker att undvika. Ville få till det rätt på en gång eftersom det är ganska dyrt med registreringsbesiktning och släpvagnshyra och ta ledigt från jobbet och så.
Paus…
SBP:   Det görs ingen funktionskontroll vid registreringsbesiktning, men vi vill att fordonet ska gå att köra så att den kan köras upp på vågen av egen maskin.
FB:      Okay. Inga problem. Den går att köra. Inget annat?
SBP:   Näää.
FB:      Nehej. Så om jag dyker upp med bilen och ursprungskontrollen så är allt i sin ordning då?
Paus…
SBP:   Tja, du måste förstås ha styrkta uppgifter på vikt, tankrymd och antal axlar till exempel.
FB:      Oj. Styrkta uppgifter?
SBP:   Det står i instruktionsboken. Den brukar ligga i handskfacket.
FB:      … (Jag kunde inte komma på något att säga som inte kunde uppfattas som ohövligt här).
SBP:   Javisst ja. Den är ju rätt gammal. Instruktionsboken kanske har förkommit. –Men det är ju ganska lätt att kolla. Du kan ju tömma ur tanken och sen kolla hur mycket bensin som ryms.
FB:       Ja, det är ju inte så svårt… (Styrkta uppgifter?) Inget annat?
SBP:    Näää.
Paus…
FB:       Bromsljus eller blinkers?
SBP:     JAMEN DET ÄR VÄL KLART ATT DEN SKA HA BROMSLJUS; –OCH BLINKERS BLEV DET LAG PÅ 1952!!!
FB:        Jaha, och eftersom bilen är från 1930 så behöver den alltså inte blinkers?
SBP:     DET ÄR VÄL KLART ATT DEN SKA HA BLINKERS! DET ÄR JU EN RETROAKTIV LAG FÖRSTÅR DU VÄL!
FB:        Jahaja. –Nää, det förstod jag inte. Okay. Bromsljus och blinkers. Något annat?
SBP:     NUMMERSKYLTSBELYSNING OCH GODKÄNDA REFLEXER OCH TILLRÄCKLIG LJUDDÄMPNING.
FB:        Okay… (antecknar samtidigt) Något mer?
SBP:     … Ring till MHRF. De vet hur det är med de här gamla bilarna.
FB:        Öh? Jaha? MHRF? Okay… Då säger vi väl så… Tack för… öh… hjälpen.

Och så avslutades samtalet tvärt. Vilken kompetens. Jag var förstummad.
Det som är lite mysko med detta är att det statskontrollerade organet inte har en susning och lämpar över ansvaret på en idéell aktör.

Modfälld och förvirrad ringde jag MHRF och fick följande bemötande:

FB:          Hej. Jag ursäkta att jag stör, jag vet att detta inte är ert arbete men jag har blivit hänvisad hit av Bilprovningens tekniska avdelning…
MHRF:   Höhöhö! Det är inte första gången. Vilken typ av fordon gäller det?
FB:         En trettia A-Ford Coupé som kommer från USA.
MHRF:   Men så trevligt! Har du papper och penna? Nu ska du höra. Så här ligger det till…

–och samtalet avslutades med orden: …och får du mer problem med dem så är det bara att du hör av dig så löser vi det.
Förresten! Hur gick det med den där Chevroleten som du ville importera från SydAfrika?
FB:         Men herregud! Hur kan du minnas det? Det är ju 10 år sedan jag ringde och frågade om den!
MHRF:  Hahaha! Jasså är det så länge sedan!

Gissa vilken av ovanstående personer som är intresserad av sitt jobb.

Ha en trevlig helg och låt ingen myndighetsutövare ta modet ifrån dig.


P.S. Själva besiktningen gick som en dans och besiktningsmannen fyllde till och med i A-Fordens specifikationer ur minnet!!! Hövlig var han också. –Underbart.

3 kommentarer:

  1. Känns bekant de där (makt)bemötandet. Har något liknande story när det gällde (upplysning) import av en mindre husbil början av 2000talet. Men då var det personal på bilprovning i min hemstad. Fick ingen bra hjälp där så jag kontaktade en bilprovare i en annan stad (norrut) där man enl, sbp, hade den tekniker som sysslade med detta teknik info. Han var mycket trevligt o vägledande hur jag skulle göra. Jag påvisade ånyo mina nyförvärvade kunskaper för personalen i min hemstadsbilprovning men fick ett fnys till svar.. Jag valde en annan plats för besiktning då dom ändå inte i min hemstad utförde reg,besiktning .SBP i denna andra stad (Kinna) var utomordentligt informativa o hjälpsamma allt gick bra.Jo föresten glömde att tala om.! Den här bilprovningstjänstemannen i min hemstad han ringde faktiskt hem till mig en kväll och talade om för mig att han hade talat med den där(som han sa)den där teknikern i norrlandstadens spb som jag fått infot av, att han hade fel och han hade tillrättavisat honom av vad man skall informera om.Han menade väl att man inte skall vara trevlig. Det märkliga är att en tjänsteman kan ringa hem till folk o vara otrevlig kvällstid. Tidigare hade liknande hänt en en husbilsbekant till mig. Dessbättre jobbar nog inte han kvar.....

    SvaraRadera