Jag var nästan 15 år; det var 4 timmar kvar till midnatt dagen innan min födelsedag, och det var bara kopplingen av elen kvar att göra på moppen.
Det där med el är knepiga saker, så jag frågade min far. –Äsch, det är lätt. Plus och minus. Två sladdar, sa han utan att lyfta blicken från nyheterna.
Det kom ut två sladdar från svänghjulet/magneten på moppen, så jag kopplade ihop dem med lyset.
Sen startade den inte.
Den ena sladden skulle ha gått till "dödar-knappen".
"Har du aldrig hört talas om jord?" sa kompisen. Jooodå, visst har jag det. Det blir geggamojja om man blandar det med vatten.
–Det där med el har jag däremot aldrig riktigt fattat.
Vår insta-bil, Volvon, skulle besiktigas. Ett av problemen var en lysande ABS-lampa. "Eftersom lampan inte tänds förrän efter att du börjat köra bilen så borde det vara en sensor" sa Erik på den lokala verkstaden. "Om det varit datorn så borde den ha fattat att den var trasig snabbare", –det verkade logiskt, men det är emot mina principer att köpa dyra delar och börja byta i blindo. Finns det inget sätt att testa ABS-sensorer? Mek-handboken gav inga uppslag. En sökning på internet gav inga tips annat än att sensorerna är magnetiska och lätt drar åt sig metalldamm. Jag tog av ok och skivor och gjorde rent, men utan resultat. Åter till internet. Den här gången hittade jag en förklaring på hur de funkar: En magnet och en lindning sitter i sensorn intill ett "kugghjul", varje gång en "kugg" passerar sensorn alstras lite ström.
Aha! Ström är mätbart!
Jag pillade isär kontakterna och se: Där satt pappas två sladdar. Plus och minus? –Japp. Fram med mätverktyget och den ena sensorn alstrade bara en tiondel så mycket ström som den andra. En ny sensor kostade "bara" 399 spänn på Biltema. Jag bytte den svaga och vips så slocknade lampan och bromsarna är återigen helt värdelösa på sandig asfalt; precis som trafiksäkerhetsreglerna föreskriver.
Det där med el var ju inte så svårt. Plus och minus bara!
Testet gjordes genom att hissa upp framhjulen i luften och sedan snurra på ett av hjulen medan man samtidigt mäter strömmen i ledningarna.
Ett annat påpekande som bilprovningen gjorde var dåliga reflexer bak. "Du kan limma på nya utanpå de gamla" var tipset som jag fick. Hmmm. Det var ju lite väl lätt.
–Man borde kunna…
Baklyktorna är inte snygga.
Handskar (Tegera 887 från Ejendals) skyddar känsliga kontors-fingrar. Maskeringstapen skyddar lacken. Slippapper tar bort oxid utan pardon. En lagom slipkloss låg och väntade på mig i vedboden.
Papper med kornstorlek 100 är lite för grovt för det mesta, utom en Volvo 745a. En fin bieffekt är att alla märkningar försvinner och glaset blir helt slätt. Snyggt. Undrar om bilprovningen håller med?
Kornstorlek 320 tar över och jämnar till. Det är mysigt att stå i solen och pilla med sin bil.
Autosol är bra till en massa grejor, reflexer till exempel. Långkalsingarna kommer jag inte att sakna förrän i höst, så de blir en fin-fin putstrasa.
Voiá! Som nytt. Eller i alla fall riktigt bra jämfört med innan. Nu har man ju nästan ingen ursäkt att inte fixa resten av lamporna…
Ha en trevlig helg. Kanske ses vi på Elmia i Jönköping i helgen?
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar