torsdag 17 mars 2011

Åka fort!

Speed Weekend har körts i Funäs under två år (tror jag). I år hade evenemanget flyttat till Orsa och det är helt enkelt för nära för att jag skulle ha några ursäkter att inte åka dit.


Saltöknen Bonneville i Utah har hägrat sedan jag var sex år, men nu kom jag alltså till Orsasjön först. Jag var inte ensam. Köerna var långa och evenemanget en succé.


Galna maskiner och höga hastigheter är inte alltid en lyckad kombination, men kanske är det  just därför idéen alltid har tilltalat mig. 


Trevlig helg.


Fint väder och mycket folk på en frusen sjö. 

Motorer surrade överallt! –Mysigt.

tja… ball manick…

SpeedTaxi. Åkturer för barn upp till 15 år. Inga föräldrar fick åka med. Det gick FORT runt isbanan. Min 8-åring åkte Imprezan till vänster i bilden…

…och blev så här lycklig. All heder till arrangörer och inte minst förare som ställde upp på det här viset! Tack ska ni ha!

Har man en chopper så måste man ju prova hur fort den går på is. 
Jockey shift ser alltid kul ut, speciellt när det börjar gå fort.

Triumph

Eldrivet fordon med propeller, utan hjul men med med

En bil gjord för att svänga vänster försöker köra rakt.

Börnis?

En spark med tvärställd Volvo-motor (?) strax innan den kraschade.

Självklart. Spark med jetmotor.

Mellan åken kunde banan användas till att landa på.

Om dubben släpper när det börjar gå seriöst fort så kommer de farande med en väldans fart. 

Jajjamen. De kommer med en väldans fart. Allihop.

Burkslav i assymetriskt fordon vid hastighetstävling. Är det bevis på mod, tillit eller en svårighet att förstå konsekvenser?

Att bli släpad bakom en SUV, på en Snow Racer väldigt fort, är troligtvis inte bevis på varken mod eller tillit… 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar