torsdag 17 februari 2011

Barrett-Jackson

Var ska jag börja?
Barrett-Jackson är en av världens mest kända veteran-/special-bils auktioner.
När jag gick omkring där så kändes det ganska naturligt. Man accepterar liksom att den där världen existerar. Man står ju mitt i det. Såklart att den finns.
När jag nu sitter i en snödriva och tittar på bilderna så känns det ganska otroligt… –att det bara är fyra veckor sedan, likväl som att man faktiskt har varit där, på andra sidan jorden. 


Precis som när jag var på Silverstone i somras så kommer man hem med vidgade vyer. Kan det verkligen vara så här? Japp. Jag tror det. Det såg i alla fall så ut.


1.200 bilar auktionerades ut under sex dagar. 95% var riktigt fina. Jag menar: RIKTIGT fina. Det som förvånade mig mest var att så många modifierade muskelbilar kostade så mycket pengar. Man är ju van att bilar "med bra chassienummer" kostar hela veckopengen, men att en vanlig muskelbil med monstermotor kan kosta bortåt en miljon svenska kronor; det var jag inte beredd på. 
Jag fick känslan av att priserna i stor sett började på en kvarts miljon svenska spänn och gick uppåt… 
Så höll det på. 
1.200 bilar. 
På sex dagar. 
Sen finns det ju fyra auktioner till. Samtidigt. Inom ett par mils avstånd… 
Hur kan det finnas så mycket pengar? På ett och samma ställe! Att köpa bilar för!


Inomhus stod denna och väntade på en ny husse.


Var det länge sedan du såg två Bugatti bredvid varandra?
Nästa dag stod det tre stycken där…

Den uppmärksamme såg direkt att den bortre var en Super Sport med 1.200hkr och kaross i underbar blå kolfiber. Läckert. Toppfarten elektroniskt begränsad till 415 km/t eftersom däcken inte klarar mer. Nypris 1.7 miljoner. –Engelska Pund.

Hurst Olds är inte heller helt fel.


1959 Corvette…

…med fuel injection.

En till.

En Yenko-Camaro…

…med 427-a

En till.

En "COPO" Camaro med 427-motor och fyr-växlad Munchielåda. Svart med svart inredning och "Dog-dish" navkapslar. De enda vita accenterna var texten på däcken och knoppen på Hurst-växelspaken.
"Hej, vill inte du bo i ett litet garage i Sverige"?

(COPO betyder "Central Office Production Order" och innebär att bilen är utrustad utöver det som var tillgängligt som standardutrustning, ofta handlade det om starkare motorer).  

Jag är (även) svag för 1966-67 Dodge Coroneter med de snygga bakre takstolparna som blir smalare nertill.

Att den har 426 Hemi skadar inte heller.

Specialister putsar din bil om du inte har lust själv. 

-64 Galaxie är en snygg bil.

Kabriolett, manuell och 427 är andra starka köpargument.

-70 Chevelle med 502cui motor och Munchie 4-växlat var inte alls original, men fin. 
Såldes för runt 725.000 spänn!

Om man försöker att sälja en båt på en bilauktion så måste man ha duktiga försäljningsrepresentanter.
Jodå, båten blev såld.


Trevlig helg där ute och var flitiga i garaget så blir vi nog snart miljonärer hela bunten.

1 kommentar: