torsdag 21 oktober 2010

Sport-rod

Det har snöat här. Snön smälte inte när den träffade marken. Världen blev vit.


Alltsammans var lite snopet för mig eftersom jag fortfarande åker på Ryska säkerhetsdäck med hemligt mönster. Däremot blev jag förvånad över hur (relativt) bra grepp gamla, hårda, blankslitna sommardäck trots allt har på snö och is, även om motorn gick ner på tomgång när jag växlade ner i en nedförsbacke...
–Kom igen nu: Håll inte mina dubbdäcksinlägg emot mig. Schyssta 'rå.


Ungefär i samma veva som snön yrde omkring i gatlyktornas sken här hemma damp det ner ett mail från en kompis i Kalifornien. Han hade varit på "Cruise night" och skickade lite bilder, bl a dessa på den röda Austin Healey 100'n. Jag föll pladask. Austin Healeys "stora" sexcylindriga sportvagnar är underbara. Man sitter lågt och spartanskt. Vinden i håret, flugor mellan tänderna och öronen fulla av sexcylindriga toner. Just denna sexa drar lika jämnt från vilka vartal som helst och har ett väldigt karaktäristiskt "snarkande" ljud då man släpper upp gasen. En helt och hållet underbar bil.
Dessa sexcylindriga modeller heter 3000 eller 100/6. Bilen på bilden är troligtvis en "100" och föddes i så fall med fyrcylindrig motor. Denna modell är trots sin brist på cylindrar min favorit eftersom den har den snygga solfjäder-formade grillen, den korta sittbrunnen och... en vindruta som kan lutas. Den är bara sååå fantastiskt läcker.


Just detta exemplar är utrustat med V8, under ett plexiglas-scoop, med fyra stå-Weber och en kromad störtbåge, ratt från en tidig Corvette och några extra mätare i brädan. Självklart har den manuell växellåda som sig bör i en sportbil.
Sportbil förresten, detta är det bästa av två världar: En underbar blandning av sportbil och hot rod. Min impulsiva högra hjärnhalva skriker: VILL HA och min analyserande vänstra hjärnhalva vrålar: JAG OCKSÅ!


Någon som har en Austin Healey 100 till salu? Vintern är lång och och har just börjat. Ett litet projekt till borde man väl hinna med innan våren!






1 kommentar:

  1. Lustigt att man kan få båda hjärnhalvorna med sig ibland. Jag tycker du köper den på bilden, den är ju redan färdig. Ägaren hade säkert satsat alla sina pengar på att dollarn skulle upp så han är säkert helt black och sugen på stålar.
    Underbar bil!

    SvaraRadera