torsdag 28 oktober 2010

Hjärtstillestånd

Hjärtstillestånd har något svårt latinskt namn som jag inte minns, däremot minns jag känslan av det.
Nu var det väl inte så allvarligt; mer som att hjärtat glömde att slå ett par slag eftersom jag var upptagen på annat håll, så att säga.
Orsaken är den gamla vanliga:

Där satt jag i godan ro och läste annonser på internet: Austin Mini, Jensen-Healey, Frogeye Sprite, Intermeccanica Italia, INTERMECCANICA! 

Jag läste annonsen några gånger och kände hur en märklig, lite obehaglig, känsla spred sig i kroppen. Jag tittade upp från annonsen och kände efter… Visst ja, –andas. In-ut, in-ut… sådär ja.

Intermeccanica var ett Italiensk företag som 1959 började med att göra trim-prylar och sedan utvecklades till biltillverkare. I början gjorde man några obskyra småbilar men 1961 tillverkades den första Apollo GT, en riktigt snygg bil. 101 stycken gjordes. Drivlinan köptes från Buick och karossen var i stål förutom på prototypen som var i aluminium. 
En gul och svart Apollo GT hade en framträdande roll i en Herbie-film. Jag minns den som om det vore igår.


1965 Byggdes den första bilen som gick under något av namnen Italia, Torino eller Omega. Dessa fanns som både cabb och coupé och var, föga förvånande, avsedda för den amerikanska marknaden. Tydligen råkade man i några tvister om rättigheter till de olika namnen och några amerikanska samarbetspartners dök upp och försvann och tog namnen med sig. Bilen var designad och byggd i Italien och fortfarande baserad runt amerikansk mekanik. Både Chrysler och Ford fanns representerade under dessa vackra karosser – och här fanns nu en till salu. Billigt. 
Såklart att hjärtat stannar lite.


Handknackad Italiensk sportbil för 16.748 spänn någon? 
Med lite tur är det motor och växellåda som saknas. Jag har inte vågat ta kontakt med säljaren. Ännu. Tänk om…

Trevlig cabb, dock ej bilen i annonsen.
Tak är ju inte fel på våra breddgrader. Mums.

 

Apollo GT'n från Herbie-filmen. Man måste erkänna att Italienare kan det där med design.

2 kommentarer:

  1. Stöd kampen för Ljungskile! Allt från Italien kan dra åt fanders anser jag, som Ducatipilot. Dock var den här bilen extraball. Man kanske kan sno karossen och slänga allt annat?
    "Det gör inget om man är dum, bara man är tuff" Som mamma alltid sa...

    SvaraRadera
  2. Detaljer som att andas och sådär får lätt stå tillbaka i episka sammanhang som dessa. Dr.Lillebror ordinerar ett omedelbart impulsköp.

    SvaraRadera