torsdag 7 oktober 2010

Man skäms ju nästan

Jag tittade i körjournalen igår. Jag har kört slut på bensin för 3.000 spänn i A-Forden under sommaren. Jag har haft den som pendlarbil vid uppehållsväder.
Det var väl investerade pengar och; nej, jag vet inte hur mycket den drar per mil. Däremot vet jag att den ger många smil per mil, och det är huvudsaken. Tänk om alla gjorde något roligt med bensinen!


Det börjar bli kallt om morgnarna nu. Det är den där tiden på året när jag brukar börja titta på nya bilar med lång garanti. 
Det vore bara lite trist att betala hutlöst mycket pengar för något som man egentligen inte vill ha. Då kommer min son till min räddning. "Den är ju inge' tuff pappa" säger han, och därmed kan jag lägga ner de planerna ett tag till. Skönt att man har folk runt sig som vet var de står och som står för sina åsikter. 


Jag träffade en bekant idag. "Jag har köpt en ny bil" sa han. "Jaha? –Var det något fel på den gamla?" sa jag. "Styrväxeln läcker och ABS-enheten har gett upp" sa han. "Verkstaden gav mig ett uppskattat pris på mellan trettio- och fyrtio tusen för reparationen, så det var ingen idé, –jag köpte en ny bil". 
Trettio-fyrtio tusen!!! 
–För en packbox och en miniräknare… 
Det mesta var förstås arbetskostnad, och det blir ju inte billigare av att de felande komponenterna sitter monterade inuti större, dyrare komponenter som inte kan repareras. Dessa komponenter sitter i sin tur inuti andra komponenter, lite som de där Ryska dockorna ni vet, fast krångligt.


Appropå det fast alldeles tvärt om:
En av de första reservdelarna som jag skaffade till A-Forden var ett tändningslås. Hittade ett direkt hos en av de stora A-fordsleverantörerna på internet. Under 300 spänn för ett komplett lås. Perfa tänkte jag och ögnade igenom produktbeskrivningen. Längst ner stod det att läsa "STOPP! Är du säker på att du behöver ett helt tändningslås, för vi säljer även alla delarna löst"
Det törs man ju inte berätta för folk.


–Det är ju nästan så att man skäms…




















80 år och alltjämt i tjänst. En förträfflig vagn, på min ära!

1 kommentar:

  1. Det är verkligen skamligt. Liknande sak hände med mig, precis efter att jag köpt min Espace. Motorn fick plötsligt ett konstigt knackande ljud. Det var inget fel på draget eller så, bara ett himla oljud. Jag tog såklart bilen till en riktig Renault verkstad. En halv-dag senare fick jag ett telefonsamtal som vänligen förklarade för mig att "your bottom end has gone", och att "you need a complete new motor" och att "your turbo is leaking oil and needs to be replaced". De klagade också på att "there are no engines in stock at the moment", men var glada att påpeka att "it will cost £6,600". För referens betalade jag £6,800 för bilen cirka en månad tidigare.
    Tack vare händiga vänner som klarar av att lyfta bort en Espace kaross från en Espace motor på sin garageuppfart så kom vi fram till det enda riktiga felet var en liten guide pin som håller kamrems spännaren på plats. Kostnad, mindre än £1. Nåväl, ny kamrem och vattenpump senare och bilen fungerar fint.
    Sedan skulle vi ju slåss med Renaultverkstaden också för att få tillbaka pengarna vi betalade för feldiagnosen. Det var ett sjuhelvetes jobb det. Inkompetenta jävlar!

    Så nu vet ni: Bilmotorer kan man inte reparera, bara byta.

    Världen är på väg åt helvete!

    SvaraRadera