fredag 7 september 2012

Roadtrip 2012:1

Jag var nog ungefär sex år och förbryllad. På en stor bild i en av pappas gamla Hot Rod -tidningar stod det ett gäng killar runt en hot rod. De var iförda t-shirt och shorts fastän de helt uppenbart stod på en frusen sjö. Hur går det här ihop? –sa jag.
Det där är inte snö sa pappa, –det är salt. "Det där är Bonneville, det är dit man åker om man ska åka riktigt fort". Jag tittade på bilden igen och bestämde mig: "Dit ska jag"!

Det tog 36 år, men i början av augusti åkte jag till det stora landet i väster för att uppfylla en livslång dröm; att bevittna Bonneville Speed Week.


Det första som hände efter att jag landat på LAX var att jag upptäckte att jag glömt telefonnumret till Grant, kompisen som skulle hämta mig. Via internet och en annons-sajt kunde jag dock hitta en bil som han hade till salu och därigenom få fatt i hans nummer. I takt med att telefonerna blir smartare blir visst ägarna mer slarviga…


Häng med på tre veckors semester långt, långt hemifrån; tillsammans med ett gäng som jag i stort sett bara umgåtts med på internet tidigare. Det må bära eller brista, –nu åker vi.





Japp, då var man här. Änglarnas stad.


Alfonso, Seth, Grant och hans GMC "truck" som transporterade oss mer än 550 mil under tre veckor.
Ett muntert gäng som inte direkt planerar ihjäl sig. –No worries mate.
(Killen i mitten kommer från Australien).


På väg nordost på breda vägar.


Onaturlig natur för en svensk.


Vi passerade en skrotgård, för flygplan…



Lätt roddad Dodge -39'a till salu längs vägen.






Mojaveöknen. 41 grader varmt…



…och hägringar.



Första stoppet blir Reno, Nevada och bilträffen "Hot August Nights". 
Kom vi fram väldigt sent? –Jaaa… 
Hade vi bokat någonstans att bo? –Näää…
Visste vi var bilträffen var? –Näää… 
Ordnade det sig ändå? –Japp!


Flera gator var avstängda för "Car show" när vi så småningom tog oss ut i värmen dagen därpå.


-53–55:a Corvette. Troligtvis en Kit Car/Replica


Motorn i Corvetten. Snyggt med Stå-Webrar!


A-Ford Roadster med kylarmaskering och framskärmar från en trettiotvåa…


…och sex-cylindrig motor från Chevrolet Trailblazer.


"Hot August Nights". Motivet täcker hela skyltfönstret. Men vänta nu: Bilden är ju spegelvänd. Nää, emblemen är rättvända, men nummerplåten är spegelvänd, och svensk! Hur hänger detta ihop?
Transportstyrelsen säger: UMY 437 är en flerfärgad Chevrolet Bel Air -55 som togs i trafik i sverige för första gången på våren 2004. 
Hur hamnade den i ett skyltfönster i Reno?


En ovanlig Chevrolet Cameo med avkapat tak.


Hurst fälgar och Redline-däck på en GTO-cabb. –Alla rätt. Stora A. MVG. 5+.


T-Balja framför en pantbank. Reno är inte bara glamorösa blinkande neonskyltar och överdådiga Casinon, Reno är också en del av alla de stackare som har finansierat hela kalaset… 


Solen reflekteras i en vattenpöl och får eldsflammorna på en Studebaker att se ännu mer levande ut. Ironiskt.


Willys coupé. Första dagens intryck var att bilarna generellt sett höll en mycket hög finish.


1 kommentar: