fredag 14 september 2012

Roadtrip 2012:2

Andra dagen i Reno. Vi började med bilutställningen. Finbilar utställda längs några avstängda gator i centrala Reno. Det var nästan löjligt varmt, men vi traskade ändå runt och tittade på bilar, och snackade med folk ett bra tag. Som tur var så var det aldrig långt mellan "oaser" där vi kunde återställa vätskebalansen.



1935 Ford 5-fönsters coupé med en stor skopa attityd!


1936 Ford cabriolet i ett ganska beskedligt utförande. Trevlig bil.



Är ingenting heligt? 
Reo Royale i roddat stuk. Vansinnigt ovanlig. Borde vara originalrenoverad och stå på museum. Fast den är ju trevlig även i modifierat skick.



1937 års Buick coupé.


1939 Chrysler coupé.



Oj! En originalbil! Eller? –har den haft så sportig kaross hela livet? 
Durant från mitten av tjugo-talet är ovanligt.




Flanders är inte heller ett märke som man stöter på regelbundet.
Det kan vara första gången som jag ser en.



Nash Ambassador 1956. Snygg bil, fast på ett lite knasigt sätt.



-63'a Cheva Lowrider med super-puts…


…och en kurbits på bakluckan.




1969 Chevelle som var helt renoverad, jättefin, och… ni gissade det, –inte riktigt original med större motor och bromsar bland annat.



En Beaumont från 1968-69. 
Denna kan beskrivas som en Chevelle tillverkad i Kanada, där Beaumont var ett eget märke inom GM-koncernen.


Ford Pickup utrustad med early Hemi med kompressor och "zoomies" cruisade ett helt kvarter; från trailern till utställningsgatan. Vilket ljud!



En liknande pickup. Byggd i en helt annan stil, fast ändå liknande, (skärmlöst, huvlöst) såg betydligt mer använd ut.



På kvällen blev det cruising. Här en av mina favoriter. 1949 Cadillac Sedanette.

Cruisingen var en hel del annorlunda än vad man är van vid hemifrån Sverige. Avspärrade gator med kravallstaket. Om någon skulle korsa gatan så öppnades staketen och trafiken stoppades. Polisen stod och övervakade det hela. Sjukvårdare fanns på plats på Segway-fordon (Det var bra det, eftersom en äldre herre tuppade av på grund av hettan), Det syntes ingen fylla och ingen gjorde börnisar. De riktigt tuffa rebellerna varvade motorerna till publikens stora glädje. Kl. 21.00 avslutades cruisingen och alla åkte till sina hotell… Antagligen hade man inte tillstånd att cruisa längre. 
Det hela var väldigt städat. På gott och ont måste jag säga, för även om jag ogillar fyllan och nedskräpningen som man ofta ser i Sverige så var detta nästan lite för tillrättalagt.


En Rat Rod verkar väldigt rebellisk bland alla blanka bilar.


En 1942 års DeSoto, och en coupé dessutom. Det gjordes endast 1968 st coupéer och 469 Business coupéer av 1942 års modell, och jag har aldrig sett någon förut så jag var extatisk! 
Detta är en 5-fönsters coupé. Business coupén var en så kallad 3-fönsters. (Man räknade aldrig vindrutan på den tiden).


Dolda strålkastare får fyrtiotvåans DeSoto att se ut som en fabrikscustom. Jätteläckert!




1 kommentar: