fredag 28 september 2012

Roadtrip 2012:4

Efter Hot August Nights i Reno gav vi oss av österut genom Nevada.


Vägarna där är långa och raka…



…sen kör man över, eller genom, ett berg…



…och på andra sidan börjar det om. Tur att man inte cyklar!


Tågen är också långa, de går ungefär härifrån till horisonten.


När vi närmade oss Utah började det att dyka upp spännande saker på vägen och jag fick puls och tung andhämtning. –Skyl dig lilla bil, jag kan ju se din slutväxel!


En riktig hot rod! –En som är gjord för att gå så fort som möjligt. Jag älskar kompromisslösa fordon!

 

När vi körde om denna var förväntningarna skyhöga!


T-Coupé med motorcyklar på släp och en precis lagom choppad "trettiofyra".


Första skymten av Wendover var inte vad jag hade förväntat mig. Halva sta'n ligger i Utah och halva ligger i Nevada, vilket innebär att på ena sidan kan man inte få sig en anständig bira, och på andra sidan trängs casinon. Mysko.


Vi korsade saltet i hällregn: Inte bra förutsättningar när det skulle köras hastighetstävlingar där nästa dag. Hade man åkt runt halva jorden bara för att se evenemanget regna bort? 


16 mil senare körde vi in i Salt Lake City där vi besökte…


…Donnie, och tittade i hans verkstad. Donnie gillar motorcyklar, och speciellt Honda. Närmast en CL 360.


Pågående projekt




Ett racer-projekt som står och mognar.



En "Street Tracker" som fick en översyn framför en jätteläcker 60-tals racer.


Från andra sidan syns också en av Donnies designskisser i naturlig storlek. Behöver jag nämna att han är designer till yrket?


I Donnies verkstad finns det en bar, och finns det en bar så finns det kompisar. –Tänk så enkelt det är att vara av manskön. Lägg märke till de balla lamporna!


Ljushuvud?


I Utah kan man inte köpa starköl i vanliga affärer, utan man är hänvisad till något som motsvarar folköl om man glömmer att gå till flaskaffären under dagtid.


I ett annat garage hittade vi en "Rock crawler"…


…och en "öken-racer" byggd på en gammal Cheva Blazer eller eventuellt GMCs motsvarighet. Det var inte mycket kvar av den ursprungliga bilen utan i stort sett allt var specialbyggt.


I ytterligare ett annat garage i närheten mekades det med japanare under den amerikanska flaggan.


Subaru-bilarna lyckades inte fånga mitt intresse mer än att jag fick syn på en Triumph TR4A IRS undanskuffad i ett hörn. Tillägget IRS betyder att den har individuellt fjädrade bakhjul. 


Nästa dag lastade vi allt vi kunde tänkas behöva i en saltöken på våra pickuper och satte kurs mot Wendover.


1 kommentar:

  1. "Skyl dig lilla bil, jag kan ju se din slutväxel!" HAHAHAHAHAHAHAHA!

    SvaraRadera