torsdag 30 mars 2017

Slipa rost. Sammanfattning

Det första inlägget som jag gjorde i detta ämne blev ganska omfattande, så jag redovisar mina konklusioner här.

1. Renlighet. All gammal rost måste bort. Tyvärr är det ju i kanter och skarvar där rosten är som svårast att få bort som den lättast får fäste. Sandblästring är det bästa sättet att få en helt ren yta, men inte ens sandblästring kommer åt all rost. 

2. Det finns inga mirakelmedel. Riktig billack är det som gäller, men lekmän får oftast hålla till godo med sprayburkar. När detta är sagt så håller faktiskt några av mina sprayburksfläckar riktigt bra.

3. Appropå mirakelmedel: Biltemas rostätare har faktiskt funkat riktigt bra för mig! Applicera enligt bruksanvisningen och lacka över.

4. Rostskydda med tunt rostskydd från baksidan när du har lackat klart. Jag använder linolja. Biltema har en som är billig och bra. Linolja är hydroskopisk vilket betyder att den blandar sig med vatten. Detta är bra eftersom eventuell fukt inte kapslas in och kan fortsätta att rosta. När allt vatten sedan har avdunstat härdar oljan till ett starkt skydd. Linolja har dessutom väldigt "små" molekyler så att den tränger in väldigt bra.

Länk till det första inlägget: http://fredagsbilen.blogspot.se/2012/04/slipa-rost.html

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar