fredag 23 januari 2015

Miljödiesel är framtiden!

Miljödiesel är framtiden, eller hur?

I veckan har jag läst om hur Frankrike överväger att förbjuda dieselbilar. Pegga-dieselns hemland liksom. England har liknande idéer och Sverige hakar såklart på. Straffa miljöbovarna skallar ropen. Extra parkeringsavgifter för dieslar föreslår någon. Fråga mig inte varför, de gör väl ingen skada när de är parkerade i alla fall?

Redan i min barndom hade jag en tydlig bild av dieselbilar. De var lastbilar eller bussar, eller Nå'n trött Merca som inte gick fortare än 75 km/t. Den var dessutom alltid helt svart av sot på hela bakänden, och om pappa inte kunde köra förbi så tog det inte många kilometer förrän jag hade sprängande huvudvärk. Jag är ingen ivrig förespråkare av det bränslet.

Spola snabbt fram klockan till för tio år sedan och det var fortfarande en minoritet som körde diesel. Keps-och-träskor-folket; åkare, eller sådana som drömde våta drömmar om lastbilar och traktorer på nätterna. Eller norrlänningar med 15 mil till närmsta dagis, och tidningskiosken 30 mil åt andra hållet. Allt frid och fröjd alltså, förutom att glaciärerna börjat smälta. Som tur var så kom man på att etanol var svaret på allt. Här hade vi ett bränsle som funkade med befintlig teknik och som var nästan drickbart, förnybart och snudd på ekologiskt. "Åk en omväg när du ska hem från jobbet ikväll - för kommande generationers skull". Jag var skeptisk, men sällade mig ändå till skaran som ville/försökte köra på etanol. I ärlighetens namn ska väl erkännas att jag tyckte att det var spännande eftersom man kan köra med högre kompression när man tankar etanol…
Hur som helst var etanol mänsklighetens räddning. –Ända tills någon kom på att den faktiskt måste fraktas runt halva jorden i fartyg som inte gick på etanol, utan på ful-diesel. Dessutom görs etanol av mat, och det är omoraliskt att göra bränsle av mat när det finns folk som svälter. Bättre då att förstöra sin överproduktion av mat, för den kommer ju hur som helst inte de svältande till gagn. Synd bara att ingen hade tänkt på det där med frakten tidigare.

Plötsligt började vi överösas av argument för att köra Dieselbilar. Uttryck som common rail och partikelfilter nämndes i samma andetag som miljödiesel och snåldiesel. Plötsligt skulle vi bli kontinentala européer och köra runt i knackade och rykande dieslar, för miljöns skull, för om alla körde miljödiesel så skulle allt bli jättebra. Faktum är att dieselbilarna varken knackade eller rykte längre, och de gick riktigt bra fick jag lov att erkänna efter att jag fått låna en modern dieselbil.
Skatten gjordes om så att fler skulle ha råd och allt var frid och fröjd. Idag säljs det långt fler dieselbilar än vad det säljs bensinare, sägs det. En lyckad kampanj för miljön alltså.
När jag, för ett år sedan ungefär, fick veta att nya dieslar är så effektiva att de måste ha dieselvärmare för att värma upp kupéutrymmet så blev till och med jag intresserad. Man skulle kanske slå ett slag för miljön samtidigt som man skaffade sig en modern bil att skjutsa röven i? En bil med värme dessutom. 
–Men nu är alla som köpt en miljödiesel alltså plötsligt miljöbovar som förgiftar för andra eftersom de är så snåla att de bara tänker på sig själva*. Ska det vara så förbaskat svårt att mäta vad som kommer ut ur avgasröret på en bil?

Nu ska vi köra elbil allihop, och Tesla Model S är ju en av de snyggaste nya sedanerna som finns idag. Undrar bara när våra makthavare och "påverkare" kommer på vad batterierna består av.
Jag väntar nog med det köpet. Den kommer väl att bli straffbeskattad inom några få år.


Ha en trevlig helg och gör något kreativt i garaget. Det ska i alla fall jag göra.

*kommentar på bilforum.

Uppdaterat 2015-02-06: –Och där kom "Straffskatten". Var det någon som hade räknat med att statliga Vattenfall skulle ge bort sin ström för ett gott ändamål? 

http://www.bytbil.com/nyheter/5vvnpkyg/?cmpid=37

Uppdaterat 2015-02-10: Det är inte bara Vattenfall utan även Fortum som kommer att ta betalt för sin el. Gröna bilister säger så här:

– När marknaden mognat bör dock laddningen kosta pengar överallt, av precis de skäl kraftbolagen anger (att de har kostnader för el och laddstolpar reds. anm.), säger Johanna Grant, ordförande för Gröna Bilister. Gratis laddning kan dessutom uppmuntra till onödigt bilåkande. Det är en subvention som gör nytta på kort sikt. På lång sikt är det bättre att subventionera kollektivtrafiken än biltrafiken.

Jag häpnar över att Gröna bilister tycker att gratis el kan "uppmuntra onödigt bilåkande". Är det så illa att köra en utsläppsfri bil (om den är "tankad" med solenergi t ex) att det blir ett självändamål att hålla bilarna borta från vägarna? Då är det tydligen bättre att ha dieselbussar på vägarna än elbilar? Gröna bilister är nog "grönare" än vad de är "bilister" verkar det.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar