fredag 16 januari 2015

En bredare sladd

Närmar mig grindhålet hemma och drar som vanligt i handbromsen. Sladden blir lite bredare än beräknat men det är inga problem, jag låser bara hjulen och glider längs med vägen. "Krrr" –ABSen släpper bromsen och bakänden fortsätter att rotera ut. Jag släpper bromspedalen som ändå inte gör någon nytta och försöker att få bilen att rulla baklänges längs med vägen, men det är för sent. "BAFF" –Bilen gör, med ett modernt engelsk uttryck, en "face plant" i en snödriva. 

Förr-förra veckan åkte jag på en välsaltad väg och närmade mig ett trafikljus som slog om till orange. Bilen framför mig tvärnitade, så jag var tvungen att bromsa ganska hårt. ABS-systemet i min bil är lite harigt av sig och inte bara en smula över-nitiskt. Den släppte först bromsen på vänster framhjul och sedan lite käckt på höger, så att jag vinglade över hela körfältet. Det hela gick bra, men man får ju skämmas.

Säkringen till ABS-systemet sitter i sedan besiktningen, men nu kör jag inte en meter till innan säkringen är urtagen. Man får hoppas att elektroniken funkar bättre på nyare bilar.
Att köra min gamla Golf är ju som att köra körskolebil med dubbelkommando. Men en åkrädd passagerare. Som är blind. 
–För säkerhets skull.

Är det någon som har en PV till salu?



1 kommentar: