fredag 11 juli 2014

Punka

Vilken flax! 
Jag skulle skjutsa familjen till Värmland så jag åkte till macken och tankade bruksbilen. "Man borde väl kolla lufttrycket i däcken" tänkte jag när jag var på väg att passera "luft- och vattenlådan" på mackens vägg, men eftersom det regnade ganska kraftigt så tog det emot att lämna den torra bilen. Hur som helst så pallrade jag mig ut och kollade trycket, och tur var väl det, för annars, och om det inte hade varit blött runt ventilen, så hade jag inte sett de små, små luftbubblorna. Jag stannade upp och tittade på den ett ögonblick och konstaterade att bubblorna låg stilla utan att bubbla. "Då är det ju ingen fara" sade jag till mig själv, men den klåfingriga handen ville ändå pilla på ventilen, och upptäckte då att hela ventilen hade spruckit och var till en fjärdedel av!!! Luften pyste ut med ett högt väsande.
I vissa lägen tycktes ventilen dock hålla hyggligt tätt så jag pumpade däcket och skyndade mig hem innan luften hann pysa ut. Jag fick låna en annan bil för att skjutsa familjen, men tackade min lyckliga stjärna för att jag upptäckte felet och slapp bli stående i hällande regn, i de värmländska skogarna, med ett löjligt nödreservhjul, under all packning i skuffen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar