fredag 20 januari 2012

Lätt att köpa

När man går på bilauktion så brukar folk skoja om att man inte ska vinka, nysa eller peta sig i näsan, för vips så kan man ha förköpt sig.


För ett år sedan var jag på en av de dyrare bilauktionerna i Arizona. Där träffade jag en bekant och hans polare, som vi av respekt ska kalla "Bekant" och "Polare" i den här lilla berättelsen. Jag är ganska säker på att de inte är tillräckligt stadda vid kassa för att handla på det sättet, utan de var nog liksom jag, bara åskådare. En liten stund in i auktionen bevittnar jag följande:


Bekant kommer in och tittar efter en plats att sitta på. Polare har en plats mitt i publiken och vänder sig om och vinkar försiktigt för att få Bekants uppmärksamhet. Bekant vinkar tillbaka. 


Nu är det så att Polare sitter mitt emellan Bekant och auktionisten, så Bekant är faktiskt vänd direkt mot auktionisten när han vinkar tillbaka. Auktionisten är dock erfaren och säger "Sir, is that a bid?"


Samtidigt gestikulerar polare att han har hållit en plats till Bekant, och Bekant gör tummen upp…


"We have a new bidder at 34 000 dollar"


Sen var det tyst ett litet tag och jag trodde faktiskt att han hade råkat köpa ett gammalt "Barn find" för drygt en kvarts miljon spänn. –Som om den killen inte har ladorna fulla med "fynd" i förväg… Till slut kom det några bud till och Bekant gick lyckligt ovetande därifrån. 


Man ska nog hålla händerna i fickorna när man går på auktion.


Trevlig helg.



Här handlar inte vanliga dödliga. Åtminstone inte flera gånger.



Sabla tur att man inte råkade nysa in en gammal ambulans för 132.000 dollar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar