torsdag 16 juni 2011

Tüsk kvalitet

Hur rolig den än må vara i halkan så har Volvo Turbon gjort sitt i vår familj. Volvon är såld för en mycket rimlig penning och jag har spenderat en slant på en Golf istället. 
Det vimlar av Golfar i trafiken, så jag räknar med att det inte kan vara en dålig bil. Således frångår jag alltså mina egna principer om längsmonterad motor fram och bakhjulsdrift, med förhoppningen att driftsäkerheten uppväger skoj-faktorn.


VWn är av -98 års modell och har gått över 20.000 mil, men jag känner säljaren och bilen känns "tight" vid provkörningen; så det blir affär.
Första gången som jag kör bilen efter att den blivit betald börjar ABS-lampan att lysa. Jag skrattar lite uppgivet för mig själv eftersom jag lagade ABS-en på Volvon innan jag sålde den. Nästa dag slocknade dock lampan så det hela var nog bara ett uttryck av tüsk humor. Däremot så slutar bilen att bromsa när man kör sakta, som när man svänger in i en parkeringsruta, eller bromsar för fotgängare; precis som Volvon gjorde. Jag förstår nu att det är någon slags säkerhetsfunktion och inte ett fel. Det hela är dock allt för finurligt uträknat för att jag ska kunna lista ut nyttan av det.


Hur var det då med tillförlitligheten? –Jodå tack. Jag tog familjen med mig till Stockholm i förra helgen. Svåger Ralf skulle nämligen få en flygtur med vår gode vän Joakim Grepe som är konstflygare, och vi ville titta på. 
På väg hemåt, i söndagsrusningen, i Bromma, i vänsterfil så dör motorn plötsligt: Pumpgasa, –ingen reaktion, Frikoppla, växla ner, rullstarta, –ingen reaktion. Hittar en lucka i högerfilen, ser samtidigt ett lågt ställe på trottoarkanten och viker resolut av vägen och studsar ner på en mindre trafikerad, parallell väg.
Två timmars felsökning utan verktyg får mig att tro att tändspolen är trasig.
Efter ytterligare två timmar kommer vår kompis Hasse från Södertälje och hämtar oss. Bilen knuffar vi in på en parkeringsplats. Vi blev nämligen stående utanför en VW-verkstad…


Tillförlitligheten hos en Golf kanske inte är bättre än hos en Volvo, men den går i alla fall sönder med bättre timing!



Volkswagen i Bromma tog sig tid och hjälpte oss redan på måndag förmiddag, så att vi kunde ta oss hem igen. Tack för god service!


2960.- Inklusive montering… Den dyraste tändspole jag någonsin har köpt. Tillika den fulaste.

En tändspole till en 80 år gammal Ford kostar, som jämförelse, 295 riksdaler. Ganska precis en tiondel, visserligen utan montering…



Joakim och Ralf, glada av en överdos adrenalin.


www.aerobaticskolan.se –rekommenderas.


I tisdags var jag och sonen ute och åkte A-Ford. Anledningen var den lokala "Åkdon & Termos" -träffen. Vädret var dock uselt så vi åkte hem tidigt. 
Avgasläckan som jag lagade håller fortfarande, men tyvärr så har det uppkommit en ny. En stor… Väl hemma i garaget så fann jag mig själv stående framför den öppna motorhuven: "Det där grenröret måste jag ha en gassvets för att få av utan att knäcka pinnbultarna" tänkte jag, "fast å andra sidan så är ju motorn genomvarm efter åkturen". 
Det var helt enkelt värt ett försök och vips (ja, faktiskt –vips) så var grenröret borttaget utan några som helst problem. Jag drog inte ens på mig overallen…
På onsdagen beställdes delar från Peja produkter / www.veteranshop.se som landade i brevlådan på torsdagen. (Tack för god service)!
Nu är helgen räddad!
–Och folk frågar hur svårt det är att få tag på delar till A-Ford. 
De skulle bara veta!


Servicevänligt. 


Ha en trevlig helg! Jag ska vara i garaget och leka med bilar.

1 kommentar:

  1. Är det grenrörspackningen du byter, eller vad beställde du från Peja?

    SvaraRadera