Om du redan har tänkt på en bil så är det antagligen Nå'n Plymouth eller Dodge i polkagrismålning eller Ford Fairlane "Thunderbolt".
Året är 1964.
På de ovala banorna körde Ford sina Galaxie's med 427 cui motorer, men på "strippen" behövdes lägre vikt.
–Så praktiskt då att man hade en liten pensionärsbil i sin produktportfölj. Ford Fairlane fanns med V8, men hade ofta en rak sexcylindrig motor.
Att trycka ner samma 7 liters V8 som man använde i den stora karossen på ovalbanorna, i en liten Fairlane var naturligtvis inte gjort i en handvändning, men icke desto mindre en förträfflig idé. För att ytterligare skaffa sig ett övertag inom dragracingen gjordes motorhuv, dörrar och framskärmar i viktbesparande tunn glasfiber. Stötfångarna pressades i aluminium istället för stål och alla rutor utom vindrutan gjordes i Plexiglas. Resultaten lät inte vänta på sig och bilarna var mycket framgångsrika. Endast 100 stycken tillverkades och de som finns kvar är idag eftertraktade samlarobjekt.
I den bistra verklighetens nutid kämpar många biltillverkare för överlevnad. Chrysler har till exempel nyligen blivit uppköpt av… Fiat!
Därför är det mycket överraskande att Chrysler presenterar en Challenger med V10-motor på 512 kubiktum!
–Och inte bara det! Med denna modell slipper du dessutom trivialiteter som värme, ac, underredsmassa, baksäte och vindrutetorkare. Däremot får du 2-växlad automatlåda, stel bakaxel, lättvikts säten och rutor i… du gissade det: Polykarbonatplast, även känt som Lexan. (Lexan är segare än Plexiglas och splittras inte vid olyckor).
Mitt i denna bistra fordonskris vräker alltså Chrysler ut en ren dragracingbil, direkt från fabrik! Prislappen är ganska saftig med 85,512 dollar, men det finns bara tre tillbehörspaket till den. Paket 1: 8-punkts störtbur, 6-punkts säkerhetsbälte och fönsternät för 7,950 dollar. Tillbehör 2: dekalkit. Tillbehör 3: Andra färger.
Min skulle vara vit med polkagrismålning.
Det går knackigt för Chrysler. Det är nu som vi måste ta vårt ansvar och stödköpa lite.
Mer information finns här: http://blog.chryslerllc.com/blog.do?p=entry&id=1186
Thunderbolt… Ytterligare presentation överflödig.
Vem hinner först till Gränna…
Fotnot: Både Lexan och Plexiglas är varumärken och därför fel att använda som benämning på ett material.
Korrekt benämning är: Lexan – Polykarbonat. Plexiglas – Polymetylmetakrylat.
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar