torsdag 25 november 2010

1960-tals Design

Jag hittade en bild av en Vauxhall XVR och den fick mig att dra paralleller till andra GM-designer från ungefär samma era. Holden GTR-X ”såg likadan ut” i mitt minne, men hör helt klart till en ny formgivnings-era. Jag tycker ändå att den borde få umgås lite i detta sällskap, men vi börjar med en Pontiac.




PONTIAC






1964 Pontiac Firebird Banshee XP-833. Två körbara prototyper gjordes. En silverfärgad coupé med rak 6.a och en cabb med v8. Båda finns kvar idag. John DeLorean krediteras för designen. Lades ner för att den ansågs kannibalisera på Corvette.




VAUXHALL






1966 Vauxhall XVR.  Tre prototyper byggdes. 4-cylindrig Motor från Vauxhall VX 4/90 och individuell hjulupphängning. Skivbromsar på alla fyra hjul.
Wayne Cherry krediteras för designen. På andra ställen krediteras David Jones. En finns kvar, och om jag inte missminner mig så ”hittades” den i en av Vauxhalls lagerbyggnader för bara några år sedan…

Tyvärr blev ju inte denna bil annat än en designstudie, men fälgarna inspirerade tydligtvis de som gjordes till Firenza Droop Snoot och Sportshatch i början av 70-talet. Eller vad tycker ni?



HOLDEN





1970 Holden GTR-X. Tre Prototyper gjordes. En har överlevt till idag. Motorn var 6-cylindrig och kom från den då helt nya Holden Torana XU1 (Vilken händelsevis baserades på Vauxhall Viva HB). Växellådan var en tätstegad 4-växlad M21, lika som satt i Amerikanska Corvette. Skivbromsar på alla fyra hjul. Vikt 1043 kg. GM-Australien sade sig ha för avsikt att producera bilen i en begränsad upplaga, men projektet lades tyvärr ner.
Lägg märke till hur stripen på sidan går upp och möter bakljuset.



OPEL



Under den här tiden var det lite snack och mycket verkstad i Tyskland och 1968 lanserades Opel GT’n. Inte lika extrem som de andra experimentbilarna; men vilken var det som klarade sig ända till produktion!

Denna är nog en prototyp. Lägg märke till den smala blinkers-lampan fram, den konvexa bakluckan och avsaknaden av spoiler bak. 


Dessa tre är visst prototyper, men ta mig inte på orden för min tyska är inget vidare… 




1968 års Corvette ska naturligtvis visas här. För jämförelsens skull. Denna modell har en riktigt extrem form för att vara en produktionsmodell. Lägg märke till att denna lanserades samma år som ”kopian” Opel GT.



Ha en trevlig helg och försök att få lite smuts under naglarna.




1 kommentar:

  1. Holden GTR-X med tätpetad M21-låda! Mums! Därtill rak sexa som väl får anses vara en av de generellt trevligaste och mest välbalanserade motortyperna som finns. Tre förgasare. Bara en sån sak. Fartstreck på karossen. Låg vikt. Ett riktigt Kinderägg.

    SvaraRadera