fredag 22 maj 2015

Mot-trafikanter

Foreign visitors: There's a translate button to the right. (Doesn't always work on cellphones).

Min bror förklarade en gång i tiden för mig att vissa av de andra resande som uppehåller sig på vägen ofta felaktigt kallas "medtrafikanter". Den korrekta benämningen är mot-trafikanter, och tro mig, under mina år som bilist har mött dem allesamman. Både Hastighets-Hitler och Mittlinje-Mengele, men V70-farbrorn tar nog ändå priset.

Jag var på väg hem från Danmark med familjen i en gammal Golf. Vi hade långt att köra så vi höll ett skapligt tempo. Vi kom ikapp en bilkö som körde betydlig saktare än lagstadgad maximal hastighet, så jag blinkade vänster och körde om hela bunten medan jag hade farten uppe. Den vita V70'n längst fram i kön vaknade plötsligt till liv och ökade farten efter att vi kört om. Sån't händer ju hela tiden; att någon som man kör om plötsligt vaknar ur någon sorts koma och upptäcker att de har samlat på sig en hel bilkö. Volvon kom farande som ett skott och körde om oss igen, för att strax sakta ner till 20 km/t under hastighetsgränsen. Nu gick det inte att köra om så vi fick snällt finna oss i att tuffa fram bakom den vita, nya, V70'n. De andra trafikanterna kom snabbt ikapp oss.
Vid första tillfälle försökte jag att åter köra om, men jag kom inte längre än jämsides innan Volvon accelererade för att hindra oss från att komma förbi. Jag svor tyst över Golfens ynka nittio hästkrafter och blinkade snällt in till höger körfält igen. Vi kom i alla fall så nära att vi kunde se att föraren var en gråhårig äldre man.
Så här fortsatte det ett bra tag och familjen tyckte att situationen var rätt olustig. Till slut kom vi förbi Volvon och lade en skaplig sträcka mellan oss och honom innan jag saktade ner till 30-40 km/t snabbare än V70-farbrons föredragna hastighet, men plötsligt så var han där i backspegeln igen, och vid en 2+1 väg körde han återigen om oss, för att strax sakta ner när det blev en-filigt med vajerräcke. Här blev vi kvar ett bra tag. Han accelererade när det blev två-filigt och saktade ner när det blev en-filigt. När plötsligt 2+1 vägen upphörde och en lång, tom raksträcka uppenbarade sig sa jag till familjen att "nu ska vi köra om den där, kosta vad det kosta vill". Familjen som också svurit över mot-trafikantens beteende höll med och jag sopade i trean och gav fullt. Ut i vänster körfält och V70-farbrorn var visst inte helt med på noterna, för vi hann upp jämsides innan han började accelerera. Han höll oss dock kvar i vänster körfält medan jag varvade ur på trean och fullgasväxlade till fyrans växel. Först uppemot 150-160 km/t kom vi förbi honom och jag fortsatte i ett olovligt högt tempo för att "lägga mark" mellan oss och honom. Jag körde även om åtta andra bilar för att ge honom någon annan att jävlas med.
Så småningom saktade jag åter ner till "knappt lovligt tempo" och vi pustade ut över att ha lämnat denna vägmarodör bakom oss. Glädjen blev dock kortvarig då en viss vit Volvo V70 kom farande i överljudshastighet och åter körde förbi oss, för att åter sakta ner till 20 km/t under lagstadgad hastighet. Nu kände vi oss alla illa till mods, och bilder från filmen "Duel" dök upp för det inre ögat. Familjen skrev ner signalement och regnummer. Detta var definitivt personligt och det var tydligt att det var just vi som var V70-farbrorns utvalda offer. Nu var vi åter på en 2+1 väg och jag gjorde en flygande omkörning av Volvon och lyckades även passera en lastbil innan vägen blev enfilig igen. V70-farbrorn blev kvar bakom lastbilen och vi körde alltför fort därifrån. En stund senare tyckte jag mig skymta den vita Volvon i backspegeln innan vi svängde av på en annan väg. De följande timmarna satt vi och spejade efter vita V70'or, och tro mig: Det finns en del av dem. Det finns dock bara en V70-farbror, och det är nog tur det.
Hela denna historia ägde rum från Mjölby, förbi Askersund och till utfarten på E20 strax söder om Örebro, så vi var ansatta av denna märkliga typ under en lång sträcka, och det hela var faktiskt rätt obehagligt. Vi har ingen aning om vad vi hade gjort eller varför vi ådrog oss detta intresse. Kanske är det så enkelt att han inte kunde hantera att en fläckig gammal Golf körde om hans nya V70…

Fotnot.
Detta kåseri är naturligtvis till stor del påhittat. En 90 hästars Golf går ju inte ens 160 km/t, men om ni råkar se en vit Volvo V70, var på er vakt, du kan vara nästa offer…

JZF 953

2 kommentarer:

  1. Det där hade fått mig att ta en pisspaus så att vederbörande tröttluva hade fått "vinna" och komma långt, långt före.

    SvaraRadera
  2. Hmmm… Jag hade räknat med en mer radikal lösning från dig.

    SvaraRadera