fredag 15 maj 2015

Åkdon & Termos Maj 2015

Åkdon och Termos. Det blev en slags dubbel-premiär i år eftersom det hölls en träff i Rälta på måndagen och den sedvanliga träffen i Leksand på tisdagen. Jag var med på båda, och lyckades till och med få två sekunders TV-berömmelse på lokalnyheterna. Som vanligt är A-Forden en publikfriare. Tydligen. Vi hade finbesök från Norge där ett gäng om några och tjugo bilar dök upp.
Dessa första bilder är från Rälta där regnet hänge i luften och det var ganska kallt, men hamburgarna var både varma och billiga.


Saab Sport, Renault Gordini och en Padda.


Grill med extra krom. Vad är detta? Ett tillbehör eller extra vikt till Sportmodellen?


-66 Pontiac LeMans. Tvådörrars stolpe är nog mer ovanligt än hardtopen. Jag är svag för muskelbilar från denna tid med inredning i vinyl i matchande metallicfärg.


Emblem som lutar framåt oavsett vilken sida de sitter på ger helt klart extrapoäng. 


Sunbeam Coupé brukar heta Stiletto i tillnamn…


…men framtill på denna stod det Imp, vilket brukar syfta till en sedanmodell. Stiletton hade nog även dubbla lysen fram. Norsk specialmodell eller hopplockade delar?


Två Sunbeam på samma träff. Det händer inte ofta.


Trevlig BP-Duett


Puckelryggar på rad.


Skratta inte. Fiat 850 har vissa delar gemensamt med både Lancia Stratos och Ford GT 40. Det är visserligen bara baklyktorna, men ändå. Respekt lilla trampbil.


Tisdagens träff i Leksand var varken torrare eller varmare. -49 Buick är en av mina favoriter.


Buick -56 med mysko färgdelning på taket. Såg inte original ut, men man kan fråga sig varför? Det finns säkert en intressant historia bakom.


Camaro som är till salu på Blocket för 69.000 spänn såg ut att vara värd det trots plåtskruvar genom tröskellisterna. 


Jag har plötsligt fått ett intresse för dessa Mercor. Är det ett tecken på mognad eller… är jag inte lite varm på pannan?


Olle Jobs köpte sin A-Ford 1971 och har fått ut den på vägen i år. Det är visst inte bara jag som tar tid på mig.


Max har köpt en Daimler Consort femtioetta. Med Wilson Pre select -växellåda. En elegant vagn, på min ära.

Trevlig helg!

1 kommentar:

  1. Går det att få kontakt med Max ? Har själv en likadan bil och vore tacksam för kontaktuppgifter.
    Magnus Littorin
    Skövde Tel. 070-2646610

    SvaraRadera