fredag 8 maj 2015

Elmia 2015. Hot Rods och gammalt.

For our foreign visitors: There's a translation button to the right.

Som traditionen numera kräver åkte jag och en polare till Bilsport Custom Motor Show under påskhelgen. Jag fick med mig massor av bilder därifrån, och jag börjar med att visa de äldre bilarna.



Å nej… Denna banderoll är det första som möter oss. Inget ont om Volvo 240, men jag kan ju föreställa mig åtskilliga bilar som är mer spännande.


Goddag! Tre Fordar lyfter på hatten när vi skyndar till nästa hall.


Denna -59 Cheva verkade som en bra kompromiss mellan prestanda och komfort. 


Röd inredning i svart bil ger en läcker kontrast


Motorn ser också skoj ut.


Två trettiotvåa Highboys i helt olika stil.


En till trettiotvåa Highboy. Denna med Hemi.


Nej men se! En trettiotvå Highboy!


En riktigt läcker traditionell… trettiotvåa Highboy.


En trettiotvåa Roadster. High boy.
Detta är modellen att ha om man är riktig Hot Rodder och individualist.
Lägg märke till sidospegeln som är riktigt läckert formgiven.


A-Bombers var där med en hel radda läckra traditionella roddar.
A-Ford coupé med trettiotvåa kylarmaskering. Helrätt kärra.


En till helrätt A-Ford coupé.


En till. Schysst monter.


A-Ford roadster i samma läckra stuk.
Verkstadsägaren behöver ingen Porsche.


Stuket är inte bara applicerbart på A-Fordar. Här en… trettiotvåa Highboy.


Lite modernare stuk och med skärmar. Läcker bil.


En trettiotvåa pickup. Utan skärmar och med läckert satt belysning. Snyggt att se, men svårt att fota utan stativ.


28-29 A-Ford. Mycket prydlig bil…


…med trevliga detaljer.


Utbudet av customs var riktigt dåligt i år, men denna -50 Buick gjorde sitt bästa för att kompensera.


Det här gänget hade gjort en snygg och genomarbetad monter bakom sin Plymouth Pick Up.


-66 Barracuda gasser såg ut som en lattjo kärra.


-55 Cheva med geting-stripes. 


Kolla en Yenko Stinger! Ttror dock knappast att den var äkta.


En till racinginspirerad Corvair. Snygg liten bil.


Modern Chrysler SRT8 som blivit förklädd till -68 Dodge Coronet. Nytt för i år var kommunistgrå lack. Med originalhjul skulle detta vara den ultimata sleepern.


Ford GT40 replika i tidigt utförande. Kul bil.


Fiat Topolino i Abarth-utförande.


Dubbla förgasare höjde effekten med några ynka hästar. Å andra sidan så hade bilen bara några ynka hästar till att börja med…


Gälar i huven och kromad ratt.


På eftermiddagen bjöds det på hopptävling med lowrider…


…men inte kan man väl hoppa med de där hjulvinklarna?


Jodå, det kunde man visst.
Otroligt att grejorna håller.


Puts på grejorna.


Stadiga boxade a-armar med kedjor och flejkade innerskärmar är något av en kontrast.




Tramp-lowrider. Med elmotor.


Metropolitan är så söt att man nästan får hål i tänderna.


Hundkoja. Man borde ju ha en så'n nå'n gång.


Mässans stora dragplåster. Riddler award -vinnaren 2014 som man inte har kunnat undvika att se om man har varit i en tidningskiosk eller på internet det senaste halvåret.


Den ser bättre ut i verkligheten än på bild, var min omedelbara reflektion.


Det sitter en eller ett par turboaggregat i skuffen…


…Tryckröret som matar motorn med luft från turbon löper längs taket och genom instrumentbrädan. Man undrar ju varför. När jag får sådana här ideér så brukar jag besinna mig när jag väl nyktrar till, men tydligen kan man vinna priser och turnera runt hela världen om man går i ett konstant rus. Hmmm. Intressant.


Avgaserna leds ut mitt i bakstammen. Luftintag sitter i de specialgjorda baklysena. Konstigt att sätta luftintagen där det är som mest vacuum på hela bilen, men tydligen är det så man vinner priser.
–Och sen är frågan: Är jag berättigad att sitta här och kritisera när jag själv knappt får ett dyft gjort i garaget?


Men det var denna bil som gjorde hela min dag. En VW Fridolin. Den tyska motsvarigheten till Tjorven. Där vi gått och skakat våra huvuden och sagt "varför" hela dagen log vi och sa unisont "därför" åt denna.


Urfånig och väldigt ovanlig bil.


Med full bur…


…och en mittmonterad W12 motor. Underbart vrickat. 
På ett helt annat sätt än att leda laddluft genom kupén.

Trevlig helg.

1 kommentar:

  1. Jag har missat RiddlerRivieran och är fullkomligt glad åt det. Ser ut att vara många välgjorda detaljer på den, och man beundrar hantverket, men den där kjolpaketshistorien som gör bilen visuellt tjockare ser fördjävlig ut. Impört racing för raggare. Så...skönt att man fick det ut systemet.

    SvaraRadera