fredag 13 maj 2011

Upp i rök

Måndag. Vår Volvo 745 Turbo, även känd som "Instabilen" får lite professionell omvårdnad på verkstad för orimligt mycket pengar, "men då går den väl ett tag till" som man brukar säga. Den behövde bland annat ett par nya styrleder och jag var lite intresserad av att testa hur en professionell framvagnsinställning påverkar en gammal Volvo. På väg hem blev jag invinkad till sidan av en trevlig (jo, det är faktiskt sant!) kvinnlig polis som ville veta om jag har körkort och är nykter när jag kör hem från jobbet på en måndag eftermidddag. Som väl var kunde jag även visa upp ett verkstadskvitto som bevis på varför jag var ute och körde i en bil med körförbud. Allt var således i sin ordning och jag blev inte ens nervös. –Då bestämde sig Volvon för att lägga av en brakare. –Och inte en liten heller för den delen. Jodå, en rökare i bästa Lützen-anda. 
"Hoppsan" sa fröken polis "vad hände nu?" 
–Jag får nog åka hem och kika på det där mumlade jag och rullade skamset iväg ut ur dimman.
Det är ju självklart; spendera pengar på en la-bil och den belönar dig inte bara med att utveckla ännu dyrare symptom, den skämmer dessutom ut dig. Inför Polisen.


Nå'n som vill ha en 745'a med rasad turbo och en fallenhet för att gå sönder med extremt taskig timing?






I tisdags var jag på premiären av Åkdon & Termos i Leksand. Vädret var bra. Stämningen var bra, och där var visst runt 400 fordon! En trevlig kväll. Träffen är andra tisdagen varje månad hela sommaren. Väl värt ett besök om man är i närheten.





 Det kom 4 A-Fordar till träffen. Inte illa av bilar som är minst 80 år gamla.


Ölburkar på fotsteget! Har Fred A Biléns veteranbil blivit party-vagn?
Nejdå, det är bara 8-åringen som samlar pantburkar.


Tidig 50-tals Chevrolet Pick-up. Både praktisk och snygg. Här med en skopa attityd.


Super-prydlig Amazon –som hade övningskörningsskylt på bakluckan. Vilket förtroende!



1966 Chrysler 300 är en favorit i tungviktsklassen. 


Inredningen i Chryslern. 
Vad ska man med äkta läder och ädelträ till när det finns vinyl i metallic-effekt och krom. Underbar inredning! 


En snygg Dodge Dart från samma era.


ElCamino 1971.


 EU-flakmoppe. Kreativt tilltag.


En Opel Rat-rod drog många åskådare och det var svårt att få en bild. Kul för en mindre summa pengar får man förmoda.


Pontiac 1957. Stor, bekväm och elegant. 



Plymouth Satellite från -66-67 är en favorit hos mig. Fin-fin puts och 383'a är plus i kanten.


Nå't så in'i bombens orange Volkswagen K70. En bil som jag själv, en gång i tiden, utnämnde till värdens fulaste bil.  Idag ser den mycket snyggare ut, speciellt i jättefint skick.

Trevlig helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar