fredag 6 maj 2011

Air Ride

PRYLARNA ÄR SÅLDA!
Tack alla som har visat intresse!

Luftfjädring är skoj!
Faktiskt är det så skoj att jag och några polare gick ihop om att köpa några kit från USA för ett tag sedan. Fördelen med att köpa fler på en gång är såklart att man kan förhandla om priset och att frakten blir billigare per kit. Nackdelen är att man förhandlar med slipade försäljare och det betyder ofta att man köper mer än vad man behöver för att få ett bättre styckepris…
Annonsen ligger ute på blocket och en länk finns till höger om grejorna inte redan är sålda.

Detta blogginlägg är ett komplement till annonsen, med fler bilder och den information som jag har fått fram. Jag är själv novis på området, men jag lär mig medan jag håller på. Tyvärr är man ju tidsoptimist vilket betyder att jag inte har monterat mitt kit ännu.

Detta är ett digitalt 4-vägskit. 
Många ryggar tillbaka när man säger "digitalt", men det finns fördelar: Bland annat är det väldigt enkelt att koppla! Kabelhärva med kontakter medföljer och kontakterna är uppmärkta. –Plug and play! Kopplingsschema och instruktioner medföljer också. Den digitala styrningen gör även att bilen reser sig till förinställd höjd när man startar den. –En del av imponatorfaktorn går ju förlorad om man ska hålla på att pilla med knappar innan man kan åka. Det finns även funktioner som max-höjd, eller platt på mage/lay frame med en knapptryckning.


4-Vägs betyder att varje bälg kan justeras separat, och därmed kan man bygga bra väghållning med detta kit. Ett 2-vägs system har som jämförelse de främre bälgarna kopplade på en slang och de bakre på en annan slang. Vid sidobelastning (kurvtagning eller överviktig polare) kommer då luften att "pysa över" från den mest belastade bälgen till den minst belastade = du får slagsida. 


Det som är fotat är mitt eget kit. Ditt är fortfarande oöppnat.


Detta ingår: Tank, kompressor, 4 bälgar, 2 ventiler, kopplingar, slang, display med fäste, elektronisk enhet och kabelhärva.


Diverse nipplar och skruvar. Trycksensor till tanken. Avtappningskran för kondensvatten till tanken samt en "däckventil" som gör att du kan fylla tanken med en extern kompressor. Verktyg för att kapa slangarna med.


Displayen som visar både tank-tryck samt tyck i varje individuell bälg. Kabelhärvan är uppmärkt och har kontakter monterade. Databoxen ligger högst upp till höger och under den en USB-kabel för att koppla ihop dator och display. Säkringshållare och relä syns också i bilden. 
OBS: Jag har blivit rättad av en kunnig kamrat. Det är självklart inte en USB-kabel utan en "nätverkskabel med vad som ser ut som en RJ45 -kontakt".


Rejäl solenoid-ventil. 2 st ingår i kit-et.


Bälg. "2600" heter denna. 2 sådana ingår i kit-et.


Praktiska prov. ca. 9 cm hög ihoptryckt.


Praktiska prov. ca. 35 cm hög vid 3,5 kilo tryck.


Bälg. "2500" heter denna. Den är lite mindre än "2600" och används oftast fram. 2 ingår i kit-et.


"Pfff" -ca. 32 cm hög vid 3,5 kilo tryck.


Lättkopplat med väl uppmärkt elhärva


Vanlig nätverkskabel till displayen. "Klick".


Beskrivning och kopplingscema medföljer.



Lättmonterat på bilar som har spiralfjädrar i original. Om stötdämparen är monterad inuti fjädern så måste den dock flyttas.

Snygg kompressor som även kan monteras liggande eller på högkant.


Kompressorn har 100% "duty cycle" vilket innebär att den inte behöver "vila" vid olämpliga tillfällen.


Tanken är lackad i svart "skrynkellack". Det står att den har volymen 20 gallon, men det tycker jag verkar i mesta laget. Den mäter ungefär 50 cm lång och 25 cm tjock.

Svar på vanliga frågor:

Ja, prylarna är helt oanvända och omonterade.

Nej detta passar inte på en Saab 95. Det är ett universal-kit vilket brukar betyda att det inte passar någonting alls. Har du dessutom McPearson fjädring fram så behöver du specialbälgar.

Nej; det passar inte på en Amazon heller, men eftersom Amazonen har spiralfjädrar både bak och fram så är det enklare att få det att passa på den.

Nix; det passar inte en -65'a Impala heller, men kolla på e-bay: Det finns massor av "monteringskit" till vissa bilmärken. Då slipper du konstruera fästen själv.

Ja; detta är ett komplett kit med allt du behöver för att sätta luftfjädring på din bil. Räkna dock med att du behöver komplettera med någon luftnippel, eller slangstump. Fästen för bälgarna ingår heller inte.

14.000 spänn. Är det billigt? -Ja, det är billigt. Detta kit kostar 1.835 dollar i USA, vilket motsvarar ungefär 12.000 spänn (utan amerikansk skatt). Lägg sedan på frakt, tull (10%) och moms (25%) så kommer du upp i drygt 18.000 vilket är samma pris som det kostar här hemma. 
(Jag har fått veta att identiska kit säljs här hemma för 18.000 spänn, men då ingår inte bälgar som kostar 1.200 - 1.300 spänn styck!)

Byten? Nej Tack, men det är alltid roligt att höra vad ni vill bli av med.
En fullt fungerande hundkoja kunde ju vara kul föstås. Eller gamla Hot Rod-delar. Eller... pengar.

9 kommentarer:

  1. Liten korrigering; Det där ser ut som en nätverkskabel med RJ45 kontakt, inte USB. :)

    SvaraRadera
  2. Looks like viva rear? Is that for the CanAm? ;)

    SvaraRadera
  3. På ebay kan du köpa slam 7 " för 68 dollar

    SvaraRadera
  4. Tack för tipset! Min erfarenhet är dock att man oftast får vad man betalar för. Men det går naturligtvis att göra fynd!

    SvaraRadera
  5. Vad är det för fabrikat på kittet?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Airlift.
      http://shop.airliftcompany.com/products/533276/Digital

      Radera
    2. http://shop.airliftcompany.com/product/532209/77911/_/Crafter_Package_-_4-Way_with_%282%29D2500_air_springs_%26_%282%29D2600_Extended_air_springs

      Radera
  6. Svar
    1. På ovanstående länk kan man läsa sångtexter på Hindi. Om någon har någon som helst teori om hur det hör ihop med luftfjädringar så är ni hjärtligt välkomna att skriva det här. Min Hindi är nämligen lite si och så…

      Radera