torsdag 19 maj 2011

Trendero

På allmän begäran visas här lite fler bilder på The Trendero.
Trend Custom Shop (eller Trend Body Shop beroende på källa) i Illinois behövde en reklampelare och byggde den här bilen i början av 60-talet. Den visades i Car Craft 1962 och turnerade flitigt på utställningar. Som brukligt var så lackades den om flera gånger för att behålla ett "nyhetsvärde".  Bilen som från början var en -57 Ford Ranchero modifierades våldsamt, och resultatet blev extremt. Dave Puhl och Johnny Malik hette skaparna. 


Min kamrat Jörgen berättar om tiden innan internet: 
I slutet av sextiotalet beställde jag tidningen "Twenty Top Customs" från Start & Speed. Efter ca tre månader kom bladet som var i porrtidningsformat och helt i svartvitt.
Ett av de mindre sjuka byggena var Trendero, som du tydligen nu har fått beundra, inte bara i verkligheten, utan också i färg.



Det som jag reagerar på i hans berättelse är: "I slutet av 60-talet" – Det tog alltså åtskilliga år innan bilderna på dessa bilar nådde Sverige. Och Trenderon var "ett av de MINDRE sjuka byggena". Undrar hur de andra såg ut…


Jag ler även åt att den hade en liten TV inbyggd i instrumentpanelen. Det håller visst "styling-folket" på med fortfarande i sina plast-raketer. Intet nytt under solen alltså.





Fords Y-blocks V8 har insugsportarna placerade två och två på höjden istället för bredvid varandra. Då ser en ultra-ovanlig mekanisk insprutning så här ball ut! Att dessutom placera mätarna i motorrummet gör ju att man har koll på maskineriet medan man finjusterar. –Praktiskt eller hur! Vit klädsel i motorrummet är troligtvis inte lika praktiskt.


Om man vänder grenrören upp och ner så kan man dra avgasrören lite snyggt…


…ut genom framskärmarna. Rörens slutstycken saknas på bilden, men lägg märke till de tre vita ränderna på däcken och navkapseln med spinner. Läckert!


Coola nackstöd och mer vit vinyl.


Grill från -58-60 Thunderbird. Avsaknaden av kylare gjorde att många spekulerade i om bilen verkligen var körbar. Andra hävdade att den inte ens hade kolvar inuti motorn. Vissa spekulerar faktiskt fortfarande i dessa livsviktiga frågor. Själv är jag glad att bilen finns kvar.


Lyktorna var tillbehör avsedda för motorcyklar.


Med igensvetsad bakläm blir den nog aldrig hantverkarens favorit.  


Ren science-fiction.


En bild som jag ritade för några år sedan. 
Då anade jag inte att jag skulle få se bilen i verkligheten. 

Ha en trevlig helg och gör något kreativt!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar