fredag 24 april 2015

Värmlands Äldsta Amazonkombi

– Foreign visitors: There's a translation button to the right.

Vid ett besök i Värmland fick jag höra om att en "bekant till en bekant" köpt vad som sades vara den första Amazonkombi att säljas ny i Värmland. Bilen hade tydligen chassienummer 1127 om jag minns rätt. Eller var det 1027?
Denna måste såklart ses.
Bilen visade sig vara mer av ett objekt än vad jag hade fått intrycket av, men gav oss icke desto mindre en trevlig bilrelaterad utflykt. 


Gött insliten Amazon vid charmigt torp någonstans längs en värmländsk rallyväg.


Bilen vaktas av en vildsint best med huggtänder och vertikala pupiller.


Välbekant, men varför har motorhuven varit röd?


Gamla vevar och dörrhandtag. Stoppningen som går ut på dörrarna. De korrekta tygsätena låg i bagageutrymmet.


Dubbla släpvagnskontakter monterade praktiskt åtkomliga på stötfångarhornen…


Fel grill och en reflektor som ger besiktningsmän hjärtflimmer..

2 kommentarer:

  1. Om jag är korrekt informerad, och det behöver jag visst inte vara...så hade de tidiga herrgårdsvagnarna ingalunda tyg i framstolarna, men en helgalonklädsel liknande tuck n' roll. Ett baksäte av den modellen är allt jag kommit över. Det visar att det finns, men kan naturligtvis ha varit från en eller annan exportmodell.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Intressant, och inget som jag känner till. Baksätet på denna bil hade tygklädsel liknande den som fanns i PV från samma tid, som passade till dörrpanelerna.

      Radera