fredag 14 mars 2014

Moderna hjälpmedel


En bil åkte just förbi som om inget hade hänt. Den hade punktering och jag hörde det inifrån kontoret. Kan man verkligen åka i den bilen utan att märka att något är fel? Förutom det extra rullmotståndet, slagsidan och bristen på sidogrepp? Eller struntade föraren bara i det?
Kanske är det bra att alla nya bilar har elektroniska skyddssystem för precis allting? Denna var antagligen inte utrustad med däcktrycksövervakning.


En arbetskamrat berättade skrattande att "när jag gör en handbromssladd med min nya bil så får elektroniken spunk och man har ingen aning om vart bilen kommer att ta vägen".
En annan användare tycker att det är "bra och bekvämt med alla elektroniska hjälpmedel i nya bilar". Personligen är jag långt ifrån övertygad. Förutom i fallet med punkteringen ovan.

En dag kom det en del underkylt regn. Det blev glansis på vägen och Golfen understyrde "på ett sån't där säkert sätt", ni vet, så jag drog i handbromsen för att komma in på parkeringen vid jobbet. Minst två av mina arbetskamrater missade infarten trots att de kör bilar som tänker själva. –Intressant.

Nää, nu verkar våren vara på väg, trots att det är en månad tidigare än brukligt. De djärvaste har redan tagit fram sina motorcyklar och det börjar brumma lovande på våra vägar. Hoppas att det håller i sig.

Trevlig helg.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar