fredag 13 juli 2012

Naturvårdsverkets regeringsuppdrag för omhändertagande av bilar.

Håhåjaja. Då var det dags igen. Naturvårdsverket har gjort en utredning om "uttjänta bilar" och omhändertagande/återvinning av dessa. Självklart berör detta förslag hela fordonshobbyn, på ett inte alltigenom behagligt sätt. 
Bland annat ska det ställas krav på att fordonet genomgått kontrollbesiktning under de senaste två åren för att fordonet inte ska betraktas som uttjänt. (Redan där blev alla mina fordon utom tre, uttjänta). Avställningstiden kan komma att begränsas och man kan bli tvungen att ansöka om att få ha sitt fordon avställt en längre tid. (Om jag ska ansöka om att få ha mina 18… oj då, var det så många, fordon avställda så kommer jag inte att göra annat än att fylla i papper och överklaga).  Du ska heller inte få ta emot ett uttjänt fordon (där rök reservdelsbilen) och du får absolut inte skrota fordon i privat regi. (Nyligen så plockade jag av alla bra delar från en gammal bruksbil, för att sälja, och minimera förlusten av en dålig bruksbils-affär). Dessutom föreslås en begränsning av det antal fordon som man ska få äga. (18…). Uttjänta (alltså obesiktigade) bilar ska heller inte få exporteras, så om det beslutas att jag inte får äga fler än, låt oss dra till med 10 fordon, så måste jag avyttra 8 "uttjänta" fordon, som ingen annan än en auktoriserad bilskrotare får ta emot, och jag får heller inte exportera dem. Då skrotar vi: Två Amazoner, en PV, en Morris minor med 2700 mil på mätaren. En renoverad Opel Rekord -66, en Ford Popular -52 och en… vilken mer av de billigaste ska vi skicka till galgen? En Vauxhall som jag har sparat i 26 år kanske. 
Bilar där kostnaden för reparation/renovering överstiger värdet av fordonet ska visst också klassas som uttjänta. Det där inkluderar nog alla mina fordon, men jag har dem inte för att sälja och tjäna pengar på. Jag har helt andra motiv för mitt samlande och återskapande, men det är ju få i dagens samhälle som förstår andra motiv än pengar. Tyvärr.


Självklart så kommer det inte att gå så långt. Det ser vi till, tillsammans.


Jag har INTE läst Naturvårdsverkets 98 sidiga förslag, men du kan göra det här nedan. Lägg även märke till att Naturvårdsverket låter en VW oval-ruta och en Triumph 200 illustrera vilken typ av bilar som detta handlar om. 


http://www.mhrf.se/M2011/2459/KeRedovisning


Däremot så har jag läst MHRFs remissvar på 11 sidor:


http://www.mhrf.se/M2011/2459/Ke


Och här nedan kan man skriva under en protestlista så att dessa dumheter inte går igenom, trots att Naturvårdsverket släpper detta förslag under semestertider och inte ens har haft anständighet att kontakta Motorhistoriska Riksförbundet i frågan. Dessutom refererar de tydligen till MHRF som Motorhistoriska klubben, vilket visar bristande respekt för den rikstäckande organistion som bevakar vår hobby.


Skriv på här om du vill fortsätta att se annat än silver-grå Toyotor i trafiken, och kom ihåg att uppge både för- och efternamn för att underskriften ska gälla:


http://upprop.nu/KEFS






En gammal uttjänt Tatra. Den kan vi väl återvinna? Det ser ju vem som helst att detta är en skrotbil.
Det finns ju minst… flera stycken kvar i världen. 


En ovanlig Oldsmobile som de flesta skulle klassa som skrot, utom ägaren som lider av galopperande optimism. "Jag samlar delar" sade han med ett lyckligt leende. Ska han få fortsätta att vara lycklig i sin galenskap, eller ska vi alla "botas"?

2012-07-25. LT skriver en artikel om lagförslaget: 

2 kommentarer:

  1. Naturvårdslösverket har uppenbarligen inte gjort hemläxan. De vet inte hur många vi är. De vet inte hur motiverade vi är. De ser oss bara som en symbol för något som skitar ned, inte bevarar, vårdar, samt i viss mån eliminerar behovet av nyproduktion i fabriker som inte är så rena som de vill verka.
    Men detta kommer också gå ut över dem själva i slutänden.

    SvaraRadera
  2. Sluta klaga grabbar, de hjälper ju er att konsumera mera. Låna pengar ni inte har och köp saker som inte gör era liv bättre. Konsumer, konsumera, konsumera, konsumera, konsumera!

    ;)

    SvaraRadera