fredag 11 maj 2012

Åkdon & Termos

I tisdags var det säsongspremiär för Åkdon & Termos. Vädret var fint och det kom visst tvåhundrasextio-någonting åkdon. Gräsplanen vid gammelgården i Leksand var proppfull! Tydligen var det fler än jag som längtade ut på träff efter en lång vinter. Håll till godo med några bilder.


Många åkdon. Mycket folk.


En bull-Ford coupé är aldrig fel…


…inte en trettiotvåa rod heller.



2 stycken -60 Pontiac på samma lilla lokala träff!


En -33a Ford Coupé inklämd mellan två Corvetter. Forden såg i alla fall ut att ha kaross av plåt.


Plötsligt blev jag utmanad på kameraduell…


Firebird från mitten av sjuttiotalet. Komplett med "Screamin' chicken" -dekal.


Anders var där på sin Monark Albin och förklarade varför man ska ha en vit halsduk. Tydligen var det en trofé för engelska bikers, som de fick bära när de kört "ton-up", alltså över 160 km/h. Inte lika svårt att uppnå idag som då. Förutom på en Monark Albin kanske…


Riktigt gamla folkvagnar har blivit löjligt dyra. Denna var jättefin.


Den här Amazonen blev ombyggd på den tiden när jag fick körkort. Jag har alltid tyckt att den ser gräslig ut, men idag är jag lite glad att den finns kvar i oförändrat skick. Det är väl ett utslag av någon slags pervers nostalgi.


Fabrikör'n är en kreativ man och en av eldsjälarna bakom Åkdon & Termos. (Det är han med megafonen, på flaket av Cheva pickuppen). Till årets premiär hade han inte bara knåpat ihop en ny sångtext till "Den blomstertid", han lyckades dessutom att få alla att sjunga! –Imponerande!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar