fredag 30 mars 2012

Bokrecension

Det har varit bokrea. En intressant tid av året i vårt hushåll. Vi älskar nämligen böcker och det kommer alltid nytillskott till vår samling under bokrean.
Igår botaniserade jag i de sorgliga, tummade resterna av bokrean i den lokala Konsum-butiken. Halva reapriset kan ju inte vara fel! 
Titeln 1001 bilar fångade mitt intresse. En kul bok till sonen kanske? Jag slog upp en sida och såg fina bilder, korta texter och faktarutor –perfekt för 9-åringen som kan lära sig grundläggande fakta om allehanda modeller, men vaf… "1968 Chevrolet Nova hade oftast sexcylindriga motorer", okay, det stämmer nog, men bilden bredvid texten föreställer en Chevelle. Läser nästa stycke: "Dodge Charger var utrustad med torsionsbalk som gjorde bilen svårkörd, men det gjorde inget". Torsionsbalk… Menar de att torsionsfjädring gör en bil svårkörd? –och vaddå; "det gjorde inget". Fnys! Nästa text: "Oldsmobile 442 var utrustad med automatisk växellåda" och "siffrorna syftar till motorstorleken och att bilen hade fyrcylindrig förgasare". Efter att ha läst detta slog jag resolut ihop boken och traskade över till köttdisken där jag tog en djupfryst ryggbiff och lade över pannan. 


Ni är varnade!
Att läsa i denna bok är förenat med akut fara för ditt motor-intellekt.






Fanken också. Jag fick inte ens reda på vad den ettusen-första bilen var.


Min egen faktaruta:
442 var ett prestandatillval som Oldsmobile erbjöd som svar på Pontiacs GTO. Det blev tillgängligt för första gången 1964 och stod då för "four-barrel carburator, four speed manual gearbox and dual exhaust". 1965 omdefinierade man betydelsen av 442 till: "400 cubic inch engine, 4-barrel carb, 2 exhausts". Nå'n fyrcylindrig förgasare har de aldrig haft, såvitt jag vet. Under hela muskelbils-eran var manuell växellåda standard på 442-or.

1 kommentar:

  1. Äh, va fan. Jag dricker sprit och drömmer om bränt gummi och sololja.

    SvaraRadera