torsdag 21 april 2016

Volvo Amazon 121 1967_2


Storebror: I det förra blogginlägget sa Lillebror att Storebror bara hade bankat lite på hjulen för att få bromsarna att släppa. 
Det var inte alls sant. Småsyskon är ju av naturen opålitliga som alla vi storasyskon vet. Jag hissade minsann upp bilen och tog av hjulen innan jag med väl avvägd kraft och stor precision bankade besinningslöst på oken tills de släppte. Det finns en anledning till varför bilden av bromsarna är gjord i en snygg rost-brun färg.

Det som jag däremot var glad och tacksam över var att jag, min vana trogen, hade smort in hjulmuttrarna med fett förra gången som jag bytte hjul, för sisådär 12 år sedan, så hjulen var enkla att ta av.


Rostiga bromsar.

Proffsverktyg.

Över till kung lillebror:
Det har varit ett elände. Som det ofta kan vara. Bromsar på bilar som varit
stationära alltför länge är ofta ett elände. En del av denna vecka har jag
jobbat på bromshistorien och bromsrörets nippel gick av i oket. Några millimeter stack ut.
Jag svetsade på den så den blev ljusröd, sedan svetsade
jag även fast en metallstav på den. När den svalnat till mörkröd började
jag dra lite i staven. (Gubbskämt undanbedes)
Till slut gav den upp och kom ut, men det var lika med luftningsnippeln.
Efter den historien kunde jag kona till ett nytt bromsrör, men så enkelt gick det
inte, för det blev fel rörnippel och den tätade inte nere i oket. På'n igen. Rätt rörnippel är beställd.
 Det ser ganska kört ut i det här läget, men jag tycker mig känna
att den kan röra sig en halv millimeter..


Du ser ju själv vem som vann, din envisa f*n!
Det är inte nödvändigtvis estetiskt fint när man är duktig i verkstan.

Den röda kapar rören. Den blå underlättar att skapa snygga och distinkta böjar.
Man är väl fjollig egentligen, men det blir ju så fint att t.o.m. dekoratören Ernst skulle gilla det.
Här konas nya bromsrör. Biltemas dyraste verktyg funkar helt utmärkt.
Hela fästet lossnade från bromsskölden.
Brorsans pärla är sämre än vad vi minns.





Ny bromsslang hittades på hyllan. Här har passerat amazoner förr.

Gamla grejer som inte ens kan tas isär. Typiskt storebröder att skicka över
eländet på småbröder.


Särskild uppdatering fredag kväll!
Motoroldies har inte betalat ett skvatt för att få PR här, men vi har känt
ägaren Lennart sedan förra istiden ungefär, och vi handlar gärna av'en.
Igår beställdes delarna och idag dök de upp. Bra jobbat Motoroldies med crew!
Vi beslöt att göra en halvhjärtad så kallad "unboxing" när vi öppnade lådan...
och det blev roligare än beräknat. Häng med nu!

Bildelar! Smaskens!
Lappen som man aldrig har tid att läsa och sen tappar bort.

Godis? Vi har inte beställt nå godis? (Börjar ana oråd)

Vi bär ut den ur huset ifall att det är något explosivt.

Aha. En klibba, men det var väl gulligt.

En doftis! Ja som småbarnsförälder luktar man väl inte viol direkt.
Fint av dem att skicka en sån.
Visitkort och en isskrapa. Det var väl att ta i. Man tackar! *Bugar med hatten i hand*
AARGH! TA BORT DET, TA BORT DET!
Bägge bröderna lider av trollfobi sedan barnsben.
Fy satan så ful den är. Men den har iallafall inte foppatofflor.
Resten av lådan plockades ur utan incidenter.
Här är det de saknade två bromsslangarna. Vi hade ju en främre sedan tidigare.
Detta är en främre och sedan de bakre.

Bakre bromscylindrar. Kostade 175:-/st. Ingen idé att hona ur-
och renovera de befintliga för den kostnaden tycker vi.
Speciellt eftersom storebror betalar. (Lillebrors anmärkning)

Massor av nya bultar eftersom lillebror inte vill smutsa ned sina frökenfingrar i onödan.
Notera även nya pirelliband till framstolarna. Något som storebror betalar utan att egentligen
varken ha beställt eller ens vet om. Förrän han läser sin egen blogg.

Två tvära balkar och en bromssköld. Nu kan lillebror stå på medan
storebror sippar på en grön drink någon annanstans.







Tips från storebror: Jag slår i en skvätt diesel blandat med motorolja i cylinderloppen om bilen står en längre tid, för att den inte ska fastna, men om den HAR fastnat kan man också tippa i en skvätt i varje cylinder genom tändstiftshålen. Då släpper det oftast. Eller inte.

1 kommentar:

  1. Men HALLÅ det är ju ett äkta danskt DAM-troll från Gjöl! Custom made for Motoroldies. Vårda och vörda! Firman (Trollfirma alltså) gick i konkurs och tillverkningen såldes till USA som lagt tillverkningen i Kina :) MVH "Mr Insider Information"

    SvaraRadera