fredag 8 april 2016

Ölburkar och -etiketter

There might be a translation button on the right, depending on what kind of device you are on

Under årens lopp har jag gjort några olika öletiketter och numer även en ölburk. Jag har till slut tagit mig i kragen och fotat de flaskor som jag har sparat. Många av etiketterna har blivit blekta och skadade med tiden, men det kan ju inte hjälpas.



Bière Blanche från Coppersmith's bryggeri i Västerås. Detta är den första burken som jag har gjort. Designbriefen tål att nämnas. "Jag vill att du gör en burk som skulle passa i filmen Semestersabotören". –Kreativt så att det förslår, och detta blev resultatet. Formgivningen är starkt influerad av Jugendperioden, men i en helt fri tolkning.

2016-12-26. Session IPA. Den senaste i serien. Den har dock varit på marknaden ett tag innan jag själv fick fatt i ett ex.




2016-11-04. Imperial Indian Pale Ale hade premiär i veckan. Här är den senaste etiketten som jag har gjort. Designbriefen innehöll ord som "Indisk", "frimärke", "elefant eller tiger". Logotypen gjordes som en stämpel som binder samman "frimärket" med den vänstra sidan av etiketten. Hela bakgrunden pryds av ett Indiskt-inspirerat mönster.








27/10-2016. Ekaros hade premiär i fredags och finns nu i Systembolagets beställningssortiment. Kunden hade redan valt den svarta flaskan och bad mig göra en matchande etikett som visar en lite dyrare produkt. Ordet "vin-känsla" ingick i designbriefen. Resultatet blev en klassisk, stilren etikett i guld och svart.


Lägg märke till att logotypen är tryckt i matt lack "i bakgrunden" på etiketten. En designdetalj som ger en extra dimension till formgivningen.


"Westerås Premium Lager" från Coppersmith's. Kunden lämnade ett exempel på en gammal etikett och sa att han ville ha "något liknande". Detta är min tolkning. Finns i Systembolagets beställningssortiment 2016.
Formgivningskuriositeter inkluderar en sköld med något slags symbol för Västerås: Tre sockertoppar som det kommer eld ur, men i denna version kommer det såklart bubblor/skum. Silhuetterna av manspersonerna bredvid skölden är Platon och Sokrates, eftersom man blir så filosofisk av öl. Det smakar gott också. Ölet alltså.





"Westerås Golden Ale". Kom ut den 3.e Oktober 2016 och etiketten bygger på samma utseende som "Premium Lager" då den ingår i samma serie. Tryckeriet StrongPoint har som vanligt gjort ett toppenjobb när det gäller trycket!
Ölet är smakrikt och fylligt med toner av citrus. Mums!


Coppersmith's Saison. Ett friskt och fruktigt öl. Etiketten är uppbyggd runt en illustration av stiliserade humleknoppar. Lägg märke till den lekfulla stansningen av etiketten. All credit ska gå till beställaren Petri Karhukorpi som törs "ta ut svängarna" när det kommer till designförslag och spännande stansningar.


Linjen under rubriken "Saison" är faktiskt en del av streckkoden som har dragits ut…


…fast den går inte hela vägen över etiketten, och den stannar inte heller "kant-i-kant" med etikettens raka sida. Allt för att reta min kamrat Jocke som inte tål saker som inte linjerar. 


2016-11-11. Såg min design på TV. Kul.


Old Swedish Lager. Detta var den första öletikett som jag gjorde för Munkbo Ångbryggeri.  Bakgrunden är en trästruktur och namnet har en förvrängd fylle-dropshadow som jag lade ner en del arbete på. Gjordes i slutet av 90-talet, medan jag jobbade som Art Director på en reklambyrå i Falun.


Baksidesetiketten till Old Swedish Lager.


Nästa uppdrag från Munkbo var denna Julöl. Bakgrunden på denna röda och gröna etikett blev en snökristall som modifierades kraftigt i Photoshop. Teckensnitt och "fylle-skuggan" följde med till denna produkt för att hålla designlinjen. Även denna är gjord medan jag jobbade på reklambyrå.


Trekomafemman är jag speciellt nöjd med. Alkoholhalten skulle skrivas ut med siffror (vilket jag också har gjort längst ner på etiketten) men det såg inte bra ut, och jag fick kämpa en del internt innan jag fick visa kunden förslaget med alkoholhalten utskriven i text. Han köpte förslaget direkt.


Baksidesetiketten.


Starkölsglögg. En intressant smakupplevelse som världen troligtvis inte var redo för i början av 2000-talet. Teckensnitt och fylleskuggan hänger fortfarande med, om än i lite annorlunda form. Till denna fotade jag även bakgrundsbilden. Munken i toppen av etiketten var framtagen av kunden. Jag måste ha gjort denna under egen flagg i företaget Kosmopolit Design AB. Troligtvis i samarbete med reklamföretaget Outback Communication i Borlänge.


Baksidan. Vem var det som skrev texten? Minns inte nu.


















Inga kommentarer:

Skicka en kommentar